Lever vitaprick utan fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaErika
    • December 2008
    • 56

    Lever vitaprick utan fisk?

    Ja, nu har vi precis varit och hämtat ett begagnat akvarium på 70 liter. Fiskarna som bodde där tidigare hade fått vitaprick och dött ut trots medicinering med Protozin. Detta var ett par veckor sedan.

    Min frågan är nu om sjukdomen kan finnas kvar i gruset och vattnet? Blött grus ligger fortfarande kvar i akvariet. Måste vi koka gruset eller bör det inte finnas någon sjukdom kvar?
    Hur gör jag med innerfiltret och filtermassan? Kan det vara smittat?
    250 liter sällskap
    20 liter räkor
    70 liter bågfenciklider
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    Well jag är långtifrån någon expert men om du tömmer akvariet och byter ut allt vatten bör det vara lugnt. Annars tror jag det kan stanna kvar. Men du har väll trots allt medicinerat enligt hela kuren? Isåfall borde det vara lugnt men det skadar ju aldrig att vara på den säkra sidan.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • EricMcgregor
      • December 2008
      • 19

      #3
      Men sjukan dör väl ut när det inte finns någon fisk kvar? hur lång tid kan den ligga kvar i vattnet?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Vagt i mitt minne har jag för mig att jag läst att efter ca. 3 dygn kan man vara ganska säker på att vita prick-parasiterna dött ut. Men som sagt är det vagt i mitt minne

        Dock är det som med andra parasiter att utan värddjur dör de ut, så efter ett par veckor borde det vara ganska säkert.
        Du kan ju skölja grusen och rengöra allt grundligt om du vill. Några goda bakterier finns ju inte ändå eftersom det dels är flera veckor sedan det funnits fisk i karet och dels för att medicinen tagit död på de goda bakterierna.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • AnnaErika
          • December 2008
          • 56

          #5
          Tack för svaren
          Det blev ändå så att vi bytte ut gruset mot ett annat (främst av estetiska skäl), så jag skulle nog tro att det går bra. Det ska ändå inte i någon fisk ännu på ett litet tag.
          250 liter sällskap
          20 liter räkor
          70 liter bågfenciklider

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vitaprick har ett frisimmade stadie som varar någon dag.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tänk på när du kör igång karet att det blir som en nystart, så ta det lugnt med inköpen så ska det säkert gå bra.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • AnnaErika
                • December 2008
                • 56

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Tänk på när du kör igång karet att det blir som en nystart, så ta det lugnt med inköpen så ska det säkert gå bra.
                Jodå, först och främst är akvariebutikerna stängda ( ) och dessutom tar vi lite bakterier och mojs från filtret i ett av de andra akvarierna.
                250 liter sällskap
                20 liter räkor
                70 liter bågfenciklider

                Kommentar

                Arbetssätt...