Konstigt sjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickis
    • October 2008
    • 14

    Konstigt sjuka!

    Hej!
    jag har köpt ett akvarium för 3 månader sen, i början så mådde inte mina fiskar, guppy, så bra men när jag städade ur akvariumet helt och började om så började fiskarna må bra (så vitt jag kunde se, men de här är mitt första akvarium). Nu runt jul började fiskarna må dåligt och 5 stycken har dött under en veckas tid. Nu den senaste som dog såg ut att må bra för några timmar sedan men nu när jag kom hem så va hon död. Några av fiskarna har börjat simma in i växter och lixom skjutit ifrån sig med stjärtfenan, det ser ut som att dom leker men nu börjar jag bli osäker. Hon som nu har dött nu senast tror jag va dräktig också. Men saken är den att de yngel som jag har verkar må fint och yngel borde väl vara känsligare än vuxna fiskar...? Fickarna får mat enligt 2 min regeln och jag städar akvariumet varannan vecka (som dom sa när jag köpte de) va gör jag för fel?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Dina yngel kommer förmodligen vara mycket tåligare än dina vuxna varit. Vuxna Guppy som man köper i butiker är oftast ganska känsliga och många har även sett sina bästa dagar redan (alltså att de är gamla).
    Min erfarenhet är att ynglen som kommer blir mycket starkare.

    Lite tips..
    När du matar. Ta hälften av vad du gör nu och gör ett par matfria dagar i veckan. Detta till du får balans i ditt kar och du märker att allt är som det ska igen.
    Gör ett delvattenbyte på ca. 20-30% varje vecka och låt bli att rengöra filtret om det inte geggat igen helt. Det är där de goda bakterierna som bryter ner fiskbajs mm sitter.
    Tänk på att ett större akvarium på 100L+ är betydligt lättare att sköta än ett litet och tänk oxå på att vattenkvalitén lätt blir dåligt om du har för mycket fisk.
    Nu vet inte jag hur stort kar du har och hur mycket fisk du har men med Guppy blir det snabbt överbefolkat.
    Ge bort till andra eller hör med zoobutiker om de behöver när det börjar bli för mycket.

    Ha det bra // Nina.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Kolla så du inte har nitrit i vattnet.
      När du gjorde rent, gjorde du rent filtret i pumpen med? Isåfall har du behövt tillsätta goda bakterier i vattnet för att få igång kretsloppet med avföring som bryts ned till osv.
      Och då ska du även mata mindre, kanske 1 gång varannan dag i början för att få igång bakterierna utan att överbelasta så vattnet inte blir dåligt.

      Kommentar

      • Mickis
        • October 2008
        • 14

        #4
        Ja, jag gjorde rent filtret så jag tror nog att de kan vara nitritförgiftning men nu har jag gjort rent akvariumt men jag gjorde inte rent filtrer och så hade jag i bra bakterier. Nu hoppas jag på att dom stackarna som fortfarande lever klarar de här! den sista som dog va dräktig!

        någon som ver om det finns någon fisk som äter sniglar?

        tack för svaren!

        Gott nytt år!

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          ja praktbotia äter snäckor(för de heter inte sniglar) men de kräver storlek på akvariet, du skrev inte hur stort du har vilket är av betydelse vid tips på fisk fast den frågan ska du kanske lägga i en annan kategori
          Senast redigerad av doppingen; 01 January 2009, 17:55.
          MammaMia

          Kommentar

          • FamiljenMårtensson
            • October 2008
            • 93

            #6
            Så är mina också! 3 guppys har koolat vippen (1 var över ett år gammal) de andra 2 var ynglingar. Idag dog min Dvärggurami-hane men har han har varit lite skum Även en Black Molly med en GIGANTISK mage har dött.

            Nu börjar Kampfisken (Har haft honom i c.a 3½ månad, vet ej hur gammal han var innan dess) blivit lite slö och ligger mest och degar. Hans fenor ser lite slitna ut i ''fentopparna''. Vet ni vad det kan vara för något?
            Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

            Kommentar

            • MeKaL
              • August 2008
              • 128

              #7
              De finns ju nån sjukdom som gör att dom sväller upp som SATAN i magen och ögonen står typ ut :/ Är totalt kass på sjukdomar för jag glömmer ju alltid namnen på dom men nån annan här inne kanske vet vad jag menar?
              Frågar man inget, får man ingenting veta.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                Så är mina också! 3 guppys har koolat vippen (1 var över ett år gammal) de andra 2 var ynglingar. Idag dog min Dvärggurami-hane men har han har varit lite skum Även en Black Molly med en GIGANTISK mage har dött.

                Nu börjar Kampfisken (Har haft honom i c.a 3½ månad, vet ej hur gammal han var innan dess) blivit lite slö och ligger mest och degar. Hans fenor ser lite slitna ut i ''fentopparna''. Vet ni vad det kan vara för något?
                Kan bero på mycket.
                Att hans fenor är lite slitna kan bero på att så fort en fisk blir sjuk är det väldigt frestande för andra fiskar att bita av fenorna. Kan oxå vara en början på fenröta.

                Kolla runt lite och försök luska ut vad det kan bero på. Annars kan du starta en egen tråd och lägga upp mer info om ditt akvarium och dess invånare.

                // Nina.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Mickis
                  • October 2008
                  • 14

                  #9
                  det är tråkigt när dom bara dör utan att man tiktigt vet va man gör för fel... jag va och kollade mitt vatten i dag om de va nitritförgiftning men de va inge fel på vattnet... lite få bra bakterier dock... kan fiskarna bli sjuka av de? den senaste fisken som dog blev plötsligt jätteslö och magen blev "knöglig" och sen kom en röd prick på stjärtfenan... någon som vet va det är för en röd prick?

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Ursprungligen postat av MeKaL
                    De finns ju nån sjukdom som gör att dom sväller upp som SATAN i magen och ögonen står typ ut :/ Är totalt kass på sjukdomar för jag glömmer ju alltid namnen på dom men nån annan här inne kanske vet vad jag menar?
                    Du syftar på bukvattensot. Det går att behandla, men har fiskarna börjat svälla och ögonen sticka ut är det nog försent att rädda fisken, då inälvorna bryts ned av sjukdomen och när det gått så långt som en svullen fisk är det nog mest sörja kvar i magen...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...