Butvattensot!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    Butvattensot!

    Konstaterade idag att mina Tropheus sp. kiriza har bukvattensot. Jag har fiskat upp tre döda fiskar, en igår och två idag. De övriga är lugnare än vanligt och vissa har vit trådig avföring. Eftersom akvarieaffärerna har stängt idag har jag inte kunnat köpa någon medicin än.

    Vad ska jag köpa? Kan jag hoppas på några överlevare? Gruppen är på från början 20 individer (nu är det 16-17 kvar), inköpta 2a december utan några som helst problem. De går i en 720l tank med ett gäng snäcklekare (som för överigt leker som tusan), ett par jullar samt några ancistrus. Alla övriga fiskar verkar må bra. Hade fram tills igår rätt kallt i akvariet, ca 23 grader. Karet brukar hålla 24-25 utan värmare, men jag antar att temperaturen har fallit eftersom den gjort det ute också. Kan det ha på något sätt framkallat sjukdomen? I övrigt har de inte utsatts för någonting utöver det normala. Nu håller karet dryga 25 grader. Tacksam för svar!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Vet inte om tempen kan utlösa sjukdomen, tveksamt. Det blir ju några grader kallare när du byter vatten också?

    Hur som helst: Räser till djuraffärn i morgon är mitt tips, fast det har du nog redan tänkt ut :P Sökte på forumet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=38133 Fråga annars i djuraffären.

    Bvs är en vidrig sjukdom, lycka till!
    Senast redigerad av DAHLBERG; 28 December 2008, 20:06.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Metronidazol Actavis finns på apoteket fär typ 96:-, räcker till 3 000 liter akvarie vatten, be din läkare eller en veterinär att skriva ut ett recept..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Hogan1
        • August 2008
        • 323

        #4
        Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.


        Kombinationen med Metronidazol (som humanmedicin heter den Flagyl) och Nifurpirinol skall vara oslagbar, sägs det.

        Provar det just nu i ett av mina akvarier...

        Metronidazol(e) går annars att hitta på Ebay i USA. Har själv handlat där och fick det i pulverform. I burken fanns också ett litet mått, så det är enkelt att mäta upp. Pulverformen är också bra om man vill blanda det i fodret.

        Lycka till
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        Arbetssätt...