Sjukdom i akvariet?? HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassypassy
    • August 2008
    • 40

    Sjukdom i akvariet?? HJÄLP

    Jag tror jag fått i sjukdom i mitt akvariehjälp !!!!
    Jag köpte 2st ciklider och sedan de kom i har två ciklidhonor dött.Inget fel på dem eller så.Nu i dagarna dog min äldsta mal söndriga fenor.Idag dog min sista titteya barb den hade glosögon och trasig stjärtfena.De 2 andra jag hade har dött de senaste dagarna den ena trasiga fenor den andra trasiga fenor och ett sår.
    HJÄLP!! vad har jag i mitt kar??? Vad bör jag göra??.Kvarvarande fiskar är 3st pansamal fläckig och 2st mosaikgurami och 2st molly inga visar teken på trasiga fenor eller glosögon äter bra och är pigga *suck*.
    Mina värden:
    nitrit: 0
    nitrat: 20
    ammoniak: 0
    Alger: mkt få
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Ser du något ludd på fiskarna? När min slöjstjärt fick svamp så märkte jag först bara att den såg risig ut, med trasade fenor, men vid en närmare titt såg jag vitt ludd i ändarna på de trasiga fenorna.

    Kommentar

    • Sassypassy
      • August 2008
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av Linapina
      Ser du något ludd på fiskarna? När min slöjstjärt fick svamp så märkte jag först bara att den såg risig ut, med trasade fenor, men vid en närmare titt såg jag vitt ludd i ändarna på de trasiga fenorna.
      Inget ludd på fenorna alls.Men tack för inlägget!

      Kommentar

      • Sassypassy
        • August 2008
        • 40

        #4
        Nu har min mosaik gurami "tappat fjäll" så den är liksom fläckig på ryggen .Vad kan det vara för sjukdom jag har i karet?? Min ena molly har ett sår vid ögat med men det har läkt ögat ser lite svullet ut

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Svårt att säga på rak arm men när man läser ditt inlägg så känns det som om det inte är nånting som kommit helt plötsligt även om mätvärdena såg normala ut, byter du vatten och så regelbundet och använder du sticka eller dropptest?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Sassypassy
            • August 2008
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Svårt att säga på rak arm men när man läser ditt inlägg så känns det som om det inte är nånting som kommit helt plötsligt även om mätvärdena såg normala ut, byter du vatten och så regelbundet och använder du sticka eller dropptest?
            Jag byter 1gång i veckan och så tar jag test 1 gång i veckan med dropptest från tropic marine.
            Verkar i mitt tycke som om det vore stress??? Allt började när de nya cikliderna kom i som lekte och var extremt agressiva.....
            kan det vara nån svamp?

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Möjligt att dom nya fiskarna hade med sig nånting och då du inte kört karantänakvarium på dom nyköpta fiskarnaså kan det bli så här, hur längesedan är det som du släppte i dom och har du något foto på nån sjuk fisk?

              Att sjukdomar eller parasitangrepp kan bryta ut snabbt bland stressade fiskar är sant..

              Däremot så tycker jag det snarare låter som om dom nya fiskarna är extremt revirhävdande, vilka ciklider är det, hur stort är ditt akvarie och hur är det inrett?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Sassypassy
                • August 2008
                • 40

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Möjligt att dom nya fiskarna hade med sig nånting och då du inte kört karantänakvarium på dom nyköpta fiskarnaså kan det bli så här, hur längesedan är det som du släppte i dom och har du något foto på nån sjuk fisk?

                Att sjukdomar eller parasitangrepp kan bryta ut snabbt bland stressade fiskar är sant..
                Tack för svar igen! ska försöka ta en bild på den som tappat fjället.De andra är döda sedan 1 vecka tillbaka alltså titteya barb 3st 1st mal 2st siamesiska algätare 2st honom palett ciklid *snyft*.
                Kvar är 3st pansamal 1 st ancistrus gold och 2 mosaikguramis och 2st molly.
                Jag tror med att det var nån sjuka de hade när jag släppte i dem.Jag är ju nybörjare så jag tänkte inte på karantän.
                Det är ca 2veckor sedan de nya cikliderna kom i.Under dessa veckor har alla fiskar jag räknade upp dött

                Kommentar

                • Sassypassy
                  • August 2008
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Möjligt att dom nya fiskarna hade med sig nånting och då du inte kört karantänakvarium på dom nyköpta fiskarnaså kan det bli så här, hur längesedan är det som du släppte i dom och har du något foto på nån sjuk fisk?

                  Att sjukdomar eller parasitangrepp kan bryta ut snabbt bland stressade fiskar är sant..

                  Däremot så tycker jag det snarare låter som om dom nya fiskarna är extremt revirhävdande, vilka ciklider är det, hur stort är ditt akvarie och hur är det inrett?
                  Ciklidhannen som var kvar gav jag bort.Eftersom han stressade alla så mycket.Mitt akvarie är 72liter MYCKET växter och gömställen.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Var det 2 st palettciklider som du senast tillförde akvariet?

                    Nästan synd att jag inte köpte den jättestora illustrerade boken över fisksjukdommar ute på plantagen, med 70% rabatt på ett orginalpris av 890:- så hade den bara kostat 270:-

                    Nu har vi (ta i trä) ännu inte haft några sjukdomar i våra akvarier även om jag genom slarv tagit död på 250+ ancistrusyngel och en stor lhona..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Sassypassy
                      • August 2008
                      • 40

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Var det 2 st palettciklider som du senast tillförde akvariet?

                      Nästan synd att jag inte köpte den jättestora illustrerade boken över fisksjukdommar ute på plantagen, med 70% rabatt på ett orginalpris av 890:- så hade den bara kostat 270:-

                      Nu har vi (ta i trä) ännu inte haft några sjukdomar i våra akvarier även om jag genom slarv tagit död på 250+ ancistrusyngel och en stor lhona..
                      Japp, det var 2st palettciklider.
                      Vilket kap med fiskboken en sådan skulle man haft.Skönt att du sluppit sjukdomar.Jag haft otur redan från start.Om alla nu skulle dö för mig.Vad ska jag göra då?? Börja om dvs tömma hela akvariet och låta det gå i nån vecka? Jag har ju ett inkört filter från augusti som sitter i.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...