Sjuk dvärggurami! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    Sjuk dvärggurami! :(

    Vi har precis startat upp ett 37-liters för att ha yngel i. Vi köpte även ett par dvärgguramis som får bo där. Nu har den ena av dessa blivit sjuk, han flämtar väldigt mycket, står bara still och munnen ser även lite "trasig" ut. Dessutom är står ena ögat ut jättemycket! Jag ser inga utstående fjäll.
    Vad är det som är fel?? Han ser inte alls ut att må bra och jag tycker så synd om honom, så jag hoppas någon kan hjälpa mig så jag kan behandla honom.
    Tyvärr upptäckte vi detta ungefär samtidigt som vi släppte i 4 små svärdbäraryngel... finns det risk att alla fiskar blir sjuka? Ynglen har vi inte kunnat släppa ut i vårt stora (300L) akvarium för då skulle de bli uppätna.
    Nybörjare med 300L
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    karet är nystartat och det finns kvävecyceln har inte kommit igång och det är alldeles för litet, där är problemet! placera guramisarna i ditt stora kar istället och ha nån dvärgrasbora och räkor i ditt 37Liters...
    Senast redigerad av åheim; 21 December 2008, 11:31.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • taiyo
      • February 2008
      • 99

      #3
      Jag frågade ändå noga i butiken om det verkligen gick att ha dem i detta akvariet, om de skulle må bra... han sa att det gick bra om man bara har två, för att de inte behöver så mycket då de är ganska "stilla" fiskar och de inte inte så stora. Dessutom frågade jag här på forumet men fick aldrig något svar om det.
      Hur är det med tumregeln "Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk", vilka fiskar gäller det?
      Nu har vi nästan 30 mil mellan vårt stora och lilla kar så vi kan inte bara flytta över dem hur som helst.
      Vore trevligt om jag även kunde få svar på min fråga, vad kan jag göra för att fisken ska bli frisk, och vad är det som gör att den får utstående ögon och "trasig" mun? Är det något som kan smitta?
      Och snälla, inga arga påhopp för vi är nybörjare och det är därför vi frågar, annars skulle vi inte fundera över detta, eller hur?
      Nybörjare med 300L

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        1 utstående öga så är det troligaste en bakterie infektion pga höga halter bakterier i vattnet!
        Man kan anta att vattenvärdena inte är bra och antagligen höga ammonium eller nitrit halter så det man kan göra då är att överdosera med nitrivec i några dagar och sen dosera vanlig dos i ytterligare 3 veckor för att få igång nitrifieringen! tillsätt 1 tsk upplöst bordssalt för att lindra skadeverknigen från ev. nitrit! Sen får du se om den piggar på sig...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • taiyo
          • February 2008
          • 99

          #5
          Ok, tack för svaret. Jo vi har nitrit i vattnet, jag har tillsatt lite salt och bakterier, så jag hoppas det kommer att hjälpa. Kan fisken bli frisk av bara det, eller måste man behandla själva bakterieinfektionen också?
          Nybörjare med 300L

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            en bakterieinfektion i ögat brukar man kunna komma tillrätta med genom att vara noga med delvattenbytena och tillsätta 1 msk salt per 10L vatten! var också noga med att inte övermata för det leder till höga bakteriehalter i vattnet!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...