Röd fläck på dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Röd fläck på dvärggurami

    Min dvärggurami hona har fått en röd lite upphöjd fläck på sin bukfena på båda sidor. Har försökt hitta någon info vad det kan vara för sjukdom, har läst nåt om bölder orsakade av bakterier (Lymphocystis) men vet inte om detta såret är just en böld. Är det det? Hur ska jag behandla om jag har bara ett kar?

    Alla andra fiskar mår bra. Hon själv är mycket livlig och det var svårt att ta kort på henne men jag lyckades till slut

    325L
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    #2
    Idag åkte jag till akvariebutiken för att köpa någon medicin mot virus som jag tror det är? Kom hem utan. Hon i affären tyckte inte jag skulle behandla hela akvariumet och utsätta andra fiskar för starka mediciner. Jag ska avvakta några dagar och se om det blir bättre annars ska jag ta bort fisken, sa hon
    Tycker ni likadant?
    325L

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Jag skulle verkligen uppskatta om någon svarade
      Imorse märkte jag att även på ryggfenan och munen fanns det nya sår/fläckar. Är orolig att andra fiskar kommer att smittas...
      325L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om jag vore i dina kläder skulle jag ta bort fisken, för att inte de andra fiskarna ska bli sjuka. Det är även relativt liten chans att du kan bota fisken, och du riskerar istället att hela karet kommer i obalans efter en medicinering är ganska stor.
        Detta gäller om du inte har ett eget karantänskar till fisken som du kan medicinera i.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...