Otroligt tjocka och bleka malawis! hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • feelstavat
    • February 2008
    • 33

    Otroligt tjocka och bleka malawis! hjälp

    hm, för drygt en vecka sedan så dog min fina aulonocara fire fish för mig...
    han blev bara blek och sen dog han.

    och idag när jag satt och betraktade mitt kar så såg jag att min vildfångade Msobo magunga hanne var hur tjock som helst.. och även den tappat lite av sin fina färg.. så jag ringde till en fiskaffär här inärheten och kollade me honom.. han visste inte riktigt men frågade om fjällen stack ut... nej fjällen sticker inte ut men han är tjock och blek.. okej sa han, kom hit så köper du lite salt av mig..
    sagt och gjort, frugan fick ta tag i det och saltade karen, sj'lv var man tvungen att åka till jobbet. ( har andra kar och lika bra att salta dom me kanske..)
    hannen gick ej att rädda! när jag kom hem så låg han tjock som han va me öppet sår i buken..

    har väl runt 25 malawi i mitt 500L kar och just i skrivande stund är 5st sådär tjocka! . bla en ruvande hona ( kommer hon strunta i ynglerna då? )

    väldigt tråkigt detta och det är mina vildfångade som drabbas hårdast! =/

    och nu ser jag även att min ena öronål rör sig underligt och lite tendens till blekare än vanligt...

    fungerar detta "salt" tror ni? eller andra förslag på medicinering man kan hälla i ?

    mycket tacksam för snabba funderingar och svar!
    Senast redigerad av feelstavat; 15 December 2008, 23:39. Anledning: antal stavfel
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Låter lite skumt må jag säga..har du gjort nåt särskilt med akvariet senaste veckan? Nytt foder?Pillat extra mycket med händerna i det?

    Jag skulle även göra ett stort vattenbyte förutom saltet..

    p.s jag har räddat ett gäng guppys med liknande tendenser..då hade jag i havssalt och gjorde ett ganska stort vattenbyte..
    Senast redigerad av Markus1984; 15 December 2008, 23:59.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Sökte runt lite på internet efter de symtom du angav...det skulle kunna tyda på nån form av parasit/inflammation (eller liknande) i inälvorna..därför är den svullen och bleka brukar det alltid bli när det är sjuka..

      p.s jag är ingen expert eller nåt..
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4


        Sök runt lite på internet är mitt tips!

        Hoppas det löser sig..

        Godnatt!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Läs på om bukvattusot. Det börjar låta som det.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det kan mycket väl vara bukvattensot och det beskrivs i en av Zoopetartiklarna om sjukdomar http://www.zoopet.com/index.php?opti...124&Itemid=123
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • feelstavat
              • February 2008
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det kan mycket väl vara bukvattensot och det beskrivs i en av Zoopetartiklarna om sjukdomar http://www.zoopet.com/index.php?opti...124&Itemid=123


              hej! ja det ser ut som om det är bukvattensot, precis den svullnaden..
              men läste där om medicineringen och det jag fick var något salt. funkar det oxå mot detta?

              tack alla andra som ger sig tid och har svarat

              och nej jag har inte gjort något annorlunda vad jag vet, bytt vatten en gång i veckan matat varje dag med någon dags uppehåll och sköter mitt akvarium fint tycker jag!

              Kommentar

              Arbetssätt...