Vad kan ha hänt med min Platy ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Vad kan ha hänt med min Platy ?

    Halloj!

    Inte förrens ett par minuter sedan jag märker att min ena platy har fått någe gud vettefan vad. Nästan som om det har med fiskens slemhinna att göra. Några dåliga bilder:







    Antar att det kanske ska behandlas med Salt. Men har liksom inget utan Jod hemma... Finns det inte att köpa på ICA eller så ?

    Fick denna och några fler fiskar av syrran, som inte underhållt hennes akvarium särskilt bra det senaste halvåret. Så tror inte det är min vattenkvalitet som är bristande.
    Senast redigerad av Stoffe.B; 15 December 2008, 21:16.
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Salt lindrar symptom, det behandlar inte. Så du kommer behöva ta reda på mer om åkomman för att kunna behandla. Det går bra med salt som innehåller jod med. Men det brukar vara för att förebygga, tror du måste tänka lite längre nu och inhandla medicin. Det enda jag kunde se var ihopklippade fenor. Det finns en sjukdom som ger det, sök bland sjukdomar här på zoopet så får du säkert bra info.

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av Linapina
      Salt lindrar symptom, det behandlar inte. Så du kommer behöva ta reda på mer om åkomman för att kunna behandla. Det går bra med salt som innehåller jod med. Men det brukar vara för att förebygga, tror du måste tänka lite längre nu och inhandla medicin. Det enda jag kunde se var ihopklippade fenor. Det finns en sjukdom som ger det, sök bland sjukdomar här på zoopet så får du säkert bra info.

      Som jag har hört så verkar platy trycka ihop med skärten när något inte står riktigt rätt till. Jag kollade igenom zoopet bas, och sjukdomsbeskrivningarna innan jag startade tråd. Men kan inte hitta något som stämmer in precis
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Jag tyckte då det såg ut som någon form av svampinfektion eller liknande med ihopklibbade fenor som ett tecken på att den inte mådde bra. En sjuk fisk brukar lägga fenorna intill sig.
        Men eftersom fotona var ganska suddiga är det svårt att bedöma, tyvärr..
        Det såg iaf inte trevligt ut
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Jag tyckte då det såg ut som någon form av svampinfektion eller liknande med ihopklibbade fenor som ett tecken på att den inte mådde bra. En sjuk fisk brukar lägga fenorna intill sig.
          Men eftersom fotona var ganska suddiga är det svårt att bedöma, tyvärr..
          Det såg iaf inte trevligt ut
          Mja.. Fan, kameran ska vara så bra säger dom... Men den passar inte riktigt för detta ändamålet ^^

          Mja, jag funderar på munsvamp, men jag har faktist inte en aning. Den har iaf något i mungipan, som den liksom blåser ut när den "så att säga" blåser ut vatten, som liknar svamp. :/
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Stoffe.B
            Mja.. Fan, kameran ska vara så bra säger dom... Men den passar inte riktigt för detta ändamålet ^^

            Mja, jag funderar på munsvamp, men jag har faktist inte en aning. Den har iaf något i mungipan, som den liksom blåser ut när den "så att säga" blåser ut vatten, som liknar svamp. :/
            Se om du har macrofunktion på din kamera

            Hoppas du får rätt på sjukdomen, men det ser dock inte så ljust ut
            Det du iaf kan försöka göra (om inte denna överlever) är att se till att ingen annan smittas.

            Jag ska slänga mig i bingen nu men hoppas någon kan hjälpa dig identifiera sjukdomen. Annars hade jag köpt någon medicin mot svampinfektion så fort som möjligt

            Lycka till
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Se om du har macrofunktion på din kamera

              Hoppas du får rätt på sjukdomen, men det ser dock inte så ljust ut
              Det du iaf kan försöka göra (om inte denna överlever) är att se till att ingen annan smittas.

              Jag ska slänga mig i bingen nu men hoppas någon kan hjälpa dig identifiera sjukdomen. Annars hade jag köpt någon medicin mot svampinfektion så fort som möjligt

              Lycka till
              Min 2 år gamla mobil har det, men inte kameran(som är ungefär 4mån gammal) som kostade lika mycket...

              Hoppas man kan göra något åt det.... Inte så kul om de andra skulle bli smittade nu :/

              Tack för hjälpen iaf

              Lite bättre bild
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                den där är det bör du plocka bort så den slipper lida och riskera att smitta andra! svampen som den har är bara en följd av någon/några svåra infektioner som den lider av!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Det såg ut som en del vita små luddiga prickar på den tycker jag. Det är nog svamp. Åk och köp medicin för svamp och börja behandla.
                  Jag hade en fisk som jag upptäckte hade jättemkt svamp efter att den gjort sig illa på en rot. Trodde aldrig den skulle klara livhanken, men det gick jättebra och nu håller fenorna på den att växa ut igen.
                  Jag köpte medicinen på en lokal zooaffär, så de bör vara lätt att få tag i.

                  Kommentar

                  • Stoffe.B
                    • November 2007
                    • 459

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    den där är det bör du plocka bort så den slipper lida och riskera att smitta andra! svampen som den har är bara en följd av någon/några svåra infektioner som den lider av!
                    Ja, kanske är bäst så! För jag kan inte få medicin förrens på tidigast torsdag, och man vet ju inte vad som kan ha hänt då.

                    Tråkigt att behöva göra det. Men den slipper lida mer iaf.
                    54L ---------
                    222L

                    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Köp sedan medicinen på torsdag, så har du hemma om du skulle märka fler som får symptom. Kan säga att jag bannar mig själv för att jag inte köpte det när jag tänkte att det kunde vara bra att ha. Inte kul när man kommer hem sent på kvällen och märker det, och affärerna redan har stängt.

                      Kommentar

                      • Stoffe.B
                        • November 2007
                        • 459

                        #12
                        Ursprungligen postat av Linapina
                        Köp sedan medicinen på torsdag, så har du hemma om du skulle märka fler som får symptom. Kan säga att jag bannar mig själv för att jag inte köpte det när jag tänkte att det kunde vara bra att ha. Inte kul när man kommer hem sent på kvällen och märker det, och affärerna redan har stängt.
                        Mja, jag menade mer att om jag beställde ^^ Ska väl in te storstan nå närsta veckan/veckorna. Så då köper jag mä lite olika mediciner hem.

                        Tack för hjälpen, å tipset
                        54L ---------
                        222L

                        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #13
                          Annars är det väl billigast och barmhärtigast att bara plocka upp den sjuka fisken och avliva den. Platys brukar ju snabbt bli fler än vad man kan ta hand om ändå.
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...