Flämtande vid ytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    Flämtande vid ytan.

    Förra veckan upptäckte jag att vin Oscar höll sig i bakgrunden med fenorna infällda och låg och flämtade vid ytan, han hade även en aning slemmig hud på vissa stället. Jag medicinerade med Mycopur i 3 dagar och han verkade bli bra igen, åt mycket igen som han tidigare inte gjort, jag trodde att allt var bra igen och gjorde ett stort vattenbyte.

    Dagen efter vattenbytet så ligger han vid ytan igen, likaså gör några av de andra fiskarna i karet med, men han ser inte lika sjuk ut nu (fenorna är fortf. utfällda och inget slem syns) min oscar gäspar också väldigt ofta.

    Jag undrar vad det kan vara som orsakar detta?
    funderar på att medicinera med baktopur, någon som kan rekommendera detta? eller ska jag köra en kur med Mycopur igen?
    Jag kan ju tillägga att jag vid vattenbytet tillsatte aquasafe och ektozon.

    Tackar för svar!
    Mvh.
    Jocke
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    #2
    För mycket Nitrit i vattnet gör att fiskarna simmar vid ytan och andas väldigt ansträngt.

    tror även att dåligt med syre i vattnet kan få dem att simma vid ytan.
    Lyssna inte på mig

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Någonting med cloraminer att göra kanske om han flämtar efter vattenbyte.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag skulle inte ha medicinerat något mer, mediciner är starka och slår ut många nyttiga bakterier i akvariet!

        Som vanligt måste du svara på fler frågor om ditt akvarium om någon ska kunna ge tips på vad det kan vara. Gör du rent ofta? (Filtren bör man ej göra rent). Symptomen du ger låter som om nitrit-halten har höjts i akvariet. Det gör den om man matar för mycket, har för mycket fisk, eller gör rent filtret för mycket.

        Jag skulle ha bytt 30% vatten en gång i veckan, matat sparsamt, inte gjort rent något alls och avvaktat. Gör inga stora vattenbyten någon mer gång, hellre små vattenbyten varannan dag (20%) än ett stort.

        Avvakta lite och se om det blir bättre.

        Det är också bra att titta så att vattenytan rör på sig mycket. Flödet från pumpen ska vara riktat längs med ytan, så att vattnet kan ta ner syre från luften.

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • jockson
          • December 2008
          • 248

          #5
          Tack för svaren!
          Jag misstänkte också att det skulle kunna vara för mkt nitrit i vattnet så jag gjorde små vatten byten i 2 dagar och så byggde jag om utblåset från pumpen så att vattenytan är i mer rörelse nu.

          Han mår nu mkt bättre men jag märker att det fortfarande är något som stör honom i gälarna ibland och att det kliar på hans hud till och från.
          Har tillsatt salt i vattnet och avvaktar i princip bara på om han ska sluta klia sig nu.
          Mvh.
          Jocke

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Det låter bra. Mata sparsamt ett tag också (eller det ska man ju alltid göra), så att det inte ligger några matrester någonstans.

            Sen kan du fortsätta och göra regelbundna delvattenbyten på 30% en gång i veckan, det gör jag alltid i mitt akvarium och det funkar bra Bara man låter filtret vara i fred, så att alla nyttiga bakterier som sitter där kan fortsätta jobba.

            Lycka till med dina fiskar
            / Ebba

            Kommentar

            • jockson
              • December 2008
              • 248

              #7
              Jag försöker mata sparsamt nu, men han gillar att äta ;D
              Kan nitrtiten vara orsaken till att han kliar sig med eller har han fortf. nån parasit av nått slag? Han har iofs inte gjort det så mkt sedan jag tillsatte mer salt i karet. Hur mkt salt ska man tillsätta per 100 l vatten förresten? många säger 1dl/100liter men har sett att Kjell rekomenderar 2dl/100liter nånstans..?
              Mvh.
              Jocke

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Fiskar kan äta hur mycket som helst, de kan -alltid- äta även om de är mätta. Du kan gott mata var tredje dag nu när du har problem med nitrit, och bara så mycket som äts upp direkt, så att inget faller till botten.

                Ja de kan klia sig om nitriten är för hög!

                2dl per hundra liter tycker jag låter väldigt mycket. Sök på "salt" som rubrik på inlägg i den avancerade sökfunktionen här uppe så kommer det upp jättemånga bra inlägg. De positiva egenskaperna för saltet (skyddar fiskens slemhinnor tror jag) börjar verka redan vid en liten mängd salt, så vitt jag vet.
                / Ebba

                Kommentar

                • jockson
                  • December 2008
                  • 248

                  #9
                  Har gjort små vattenbyten nu varannan dag ungefär, ser fortf. att nånting irriterar honom i gälarna och han simmar ganska ofta med fenorna infälda och delvis liggar han på botten och ser allmänt dålig ut, men när jag kommer fram till karet så flyger han upp med fenorna utfälda och vill ha mat direkt.

                  Vattenbyterna kanske hjälper men de kanske tar ett tag?
                  de har iaf triggat mina choklader till att leka igen.. så nu kommer de terrorisera de andra i karet inom kort
                  Mvh.
                  Jocke

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Om det är för höga nitritvärden så borde han bli piggare vid vattenbyte, men bara tillfälligt. Helt bra blir det inte förrän filtret har fått så många nyttiga bakterier i sig så att det räcker för att bryta ner farliga ämnen.

                    Det kan ju vara något med ditt kranvatten också. Har du egen brunn eller kommunalt vatten?

                    Svårt att veta vad det är men hoppas det blir bättre först. Ta det säkra före det osäkra och tillsätt Nitrivec och var försiktig med matning och för hård rengöring.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • jockson
                      • December 2008
                      • 248

                      #11
                      testade nitriten idag och den va absolut inte hög.. så jag vet inte vad det kan vara.. han är piggare nu men simmar ofta med fenorna infällda fortfarande.

                      Jag tog ur allt filtermaterial (klippt blå grov filtermatta) som jag hade i en btn-modul som ett förfilter till ytterfiltret. Och där va de minst sagt skitigt!
                      har inte rengjort ytterfiltret på ett ganska bra tag men de ska man väl heller inte göra?

                      Vattnet är kommunalt och ska vara bra kvalité på.. en av sveriges bästa sägs de, så nu vet jag iaf att de förmodligen inte är något fel på vattenvärderna eftersom alla tester är bra och det är bara oscarn som är lite dålig (fläktar fortfarande med gälarna som om de vore nån parasit eller dyl.)

                      Tack för svaren!
                      Mvh.
                      Jocke

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Det är bra att det är skitigt, gör inte rent det om inte flödet har minskat kraftigt!
                        Om du nödvändigtvis ska göra rent det, så skölj bara av den LÖSA smutsen i lite ljummet vatten (ej för varmt) och låt mycket smuts vara kvar när du sätter tillbaka.. Det är ju just "geggan" i filtret som är viktig för att nitriten ska kunna brytas ner, om det nu är nitrit...

                        Att fläkta med gälarna tror jag mest fiskarna gör när det är något med vattnet som är dåligt, det behöver inte vara en parasit.

                        Jag skulle ha avvaktat och bara tagit det lugnt, fortsatt med nitritvec och små vattenbyten som sagt... Mer kan du väl inte göra just nu. Dumt att "störa" akvariets utveckling genom att göra rent eller ändra något.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • jockson
                          • December 2008
                          • 248

                          #13
                          Som sagt så hade jag ingen nitrit, iaf inte enligt testet (sera no2 test)
                          men gjorde iaf ett litet vattenbyte idag och tillsatte Aquatic Nature´s Bio Bacter 2 in 1 som jag fick av killen i djurbutiken här i stan. Ska tydligen innehålla nyttiga bakterier, spårämnen och mineraler... nått i stil med nitrivec?

                          Försöker lista ut anledningen till att han simmar med fenorna infällda.. får väl bara avvakta.
                          Mvh.
                          Jocke

                          Kommentar

                          Arbetssätt...