Död på bara en fiskart.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskius
    • August 2006
    • 61

    Död på bara en fiskart.

    Hejsan!
    Har ett 160 L med pakistanbotia, anticrust, siamesiska algätare och ett gäng black molly "yngel". Har lagom med växter, gälört, hornsärv, osv. Göder med 2,5 ml EC, 15 ml profito.

    Jag har haft 3 st borneo suckern (hong kong plecko?) men dom har mystiskt dött, en efter en.
    Dom har haft en mangrove rot att tugga på, alger som dom tuggat på, fodertabletter och flingfoder som de andra fiskarna "missat".
    Har prövat att kasta ner förvällda ärtor men det var inget intressant.
    Har gjort delvattenbyten var 14:e dag, ca 20-30%.
    Har inte märkt någon form av sjukdom eller att de har reagerat på något särskilt. Fiskarna var mer eller mindre fullvuxna när jag köpte dessa.
    Har de dött av ålder eller har jag missat något mycket väsentligt behov de behöver?


    // MVH Caroline
    Jag vill ju bara mina fiskar väl !
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det som är lite ovanligt för arten är att den vill ha relativt svalt vatten samtidigt som det skall vara syrerikt och ha en kraftig cirkulation
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De är också rätt dåliga på att konkurrera om foder, och kan antagligen inte överleva bara på trä och alger (som kanske dessutom är av en typ de inte äter). Mina hillstream loaches blev utkonkurrerade av bl.a. ancistrus och svalt alla ihjäl trots att jag försökte "punktmata" dem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        De är också rätt dåliga på att konkurrera om foder, och kan antagligen inte överleva bara på trä och alger (som kanske dessutom är av en typ de inte äter). Mina hillstream loaches blev utkonkurrerade av bl.a. ancistrus och svalt alla ihjäl trots att jag försökte "punktmata" dem.
        förstog jag rätt? du hade uppmärsammat att de inte kom åt föda men lät det ändå gå så långt att de svalt ihjäl?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Fiskius
          • August 2006
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det som är lite ovanligt för arten är att den vill ha relativt svalt vatten samtidigt som det skall vara syrerikt och ha en kraftig cirkulation
          Jo, precis.. Har försökt läsa på innan jag skaffade Borneo och köpte ett inner filter bara för mer fart på vattnet.

          Vad konstigt Azur! För att få dessa och överleva låter det som man ska ha tex neontetror och endast borneo på botten. Får komma ihåg det till nästa gång man inför skaffar sig någon liknande fisk igen..
          Tråkigt!
          Jag vill ju bara mina fiskar väl !

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            förstog jag rätt? du hade uppmärsammat att de inte kom åt föda men lät det ändå gå så långt att de svalt ihjäl?
            Vad kunde jag göra mer än att försöka mata på nätter, i överskott, och på platser där jag hoppades annan fisk inte skulle komma åt?

            Ursprungligen postat av Fiskius
            Vad konstigt Azur! För att få dessa och överleva låter det som man ska ha tex neontetror och endast borneo på botten.
            Förmodligen en bra idé, ja.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...