döende tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kristian w
    • December 2008
    • 5

    döende tigerbarber

    Tjenare allihop

    Jag har ett problem med att jag har haft två tigerbarber som har dött och det är en till som ser blek ut nästan inga färger alls .....sedan har jag sett ett grönaktigt skimmer på det svarta på dom ...Är det någon som kan veta vad det är...kan det vara vita prick ???

    tacksam för svar

    kristian
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Stress är dåligt för fiskar.
    Fiskar som är stressade blir lätt sjuka, får infektioner, svampangrepp osv.
    Tigerbarber är dessutom väldigt glupska och kan lätt få infektioner i magen, särskillt om de konstant är stressade.

    Med det sagt så vill jag poängtera, med fet stil, att Tigerbarben är en utpräglad Stimfisk!!!
    Tre stycken är på tok för lite och det kommer alltid innebära besvär för såväl akvaristen som för tigerbarberna och alla andra fiskar om du har för få av dem.

    Tigerbarber i grupper mindre än fem (abslut absolut minimum) kommer konstant vara stressade, elaka mot andra fiskar och känsliga mot sjukdomar.
    Att de är bleka är också ett tecken på stress. En välmående tigerbarb färgar ut och blir vackert gul/svart/röd efter max ett dygn i ett nytt akvarium.
    De grönaktiga skimmret är ett tecken på att Tigerbarben slåss om en plats i stimmets hirarki. Det är inget fel med det.

    Se till att öka stimmets invånare - jag rekommenderar alltid MINST åtta stycken men många tycker att 5 eller 6 är minimum.
    Ju fler desto bättre IMO.

    Var noga med att kolla vattenvärdena efter nitrit och nitrat också.
    Tigerbarben är annars en mycket tuff fisk och de ska inte vara några problem att hålla dem om man följer några enkla riktlinjer.
    Mycker växter och gömställen kan hjälpa att göra dem mindre rädda och stressade.
    Ävenflytväxter tycker de om.

    Hoppas de hjälper!

    [Edit: Undvik att mata tigerbarber vid ytan, alltså med flytande foder (typ flingor) eftersomde är mycket glupska och lätt får luft i magen då. Det i samband med fodrets natur gör att de lätt får maginfektioner då. Jag matar bara med artemia och algtabletter.]
    Senast redigerad av Grodlund; 10 December 2008, 14:30.

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #3
      som sagt kan det hjälpa med information som storlek på akvarium, antal tigerbarber (antar att du inte bara har/hade 3 utan att det var 2 som har dött och 1 som visar tecken på att inte må bra)
      hur ofta du byter vatten och vad de går med för andra fiskar

      Kommentar

      • kristian w
        • December 2008
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Mobster
        som sagt kan det hjälpa med information som storlek på akvarium, antal tigerbarber (antar att du inte bara har/hade 3 utan att det var 2 som har dött och 1 som visar tecken på att inte må bra)
        hur ofta du byter vatten och vad de går med för andra fiskar
        Jag köpte 10 st tigerbarber men nu är dom åtta kvar ....Dom går i ett 450L kar med lite andra fiskar..

        10st guldbarber
        4st praktbotior
        5st platy.
        6st siamesiska algätare
        3 stora scalarer
        2 gibbiceps mailar

        Och jag har mätt värdena och dom är okej har byt vatten var tredje vecka ca ...kanske är för sällan ???då byter jag ca 40% ..har två ytterfilter som pumpar 650 liter var i timmen ...
        iofs kör jag en del fling foder med artemia i men det kanske inte är så bra då???

        Tackar för snabba svar

        mvh krille

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Ja, ursekta mig.
          Jag tolkade det som att du bara hade tre tigerbarber från början.

          Det kan mycket väl vara problem med magen dock.
          Mina blev sjuka av flingfodret, så jag slutade med det.
          Det man annars kan göra är att peta ner det så de sjunker - om man gillar micromanagement
          Artemia och sjunkande tabletter eller pellets är bättre enl min erfarnhet.

          Vad har de visat för symptom, de som har dött?

          Kommentar

          • kristian w
            • December 2008
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Grodlund
            Ja, ursekta mig.
            Jag tolkade det som att du bara hade tre tigerbarber från början.

            Det kan mycket väl vara problem med magen dock.
            Mina blev sjuka av flingfodret, så jag slutade med det.
            Det man annars kan göra är att peta ner det så de sjunker - om man gillar micromanagement
            Artemia och sjunkande tabletter eller pellets är bättre enl min erfarnhet.

            Vad har de visat för symptom, de som har dött?
            Ingen fara jag är säkert inte världens bästa formulerare heller

            Okej men jag skall testa och bara mata med artemia och någon pellets så får vi se om det händer något .....
            Ja dom som dog hade la inga direkta symtom mer än att dom var lite grönskimmrade som jag skrev och kanske lite bleka .....men i övrigt verkar dom pigga ...

            Kommentar

            • Axelsson
              • August 2006
              • 136

              #7
              Jag hade 15st tigerbarber, nu är dom 11st...

              Symptom: Enstöringar som simmar helt stilla på ett ställe i karet, fiskarna som fortfarande stimmar håller ibland på med "gnuggningar" emot växter osv.

              Inga tecken på sjukdom i utseendet hos fiskarna, har liksom bara hittat fiskarna döda vissa dagar :O

              Glömde nämna att akvariumet har varit igång i cirka 2 månader nu.
              Senast redigerad av Axelsson; 14 December 2008, 20:36.

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                hällde du i 15 i ett nyuppstartat akvarium så har du förklaringen där.
                Att fiskar verkar "klia" sig mot grejjer i akvariet förtärker misstanken.

                Du har antagligen höga hakter av nitrit och/eller nitrat i baljan som dödar firrarna.
                Att de är enstöringar och inte simmar med de andra är pga att nitriten hindrar fiskarna från att ta upp syre ur vattnet genom gälarna. De blir därför trötta óch slöa innan de biter i de suraste utav äpplen...

                Kommentar

                • Axelsson
                  • August 2006
                  • 136

                  #9
                  Ursprungligen postat av Grodlund
                  hällde du i 15 i ett nyuppstartat akvarium så har du förklaringen där.
                  Att fiskar verkar "klia" sig mot grejjer i akvariet förtärker misstanken.

                  Du har antagligen höga hakter av nitrit och/eller nitrat i baljan som dödar firrarna.
                  Att de är enstöringar och inte simmar med de andra är pga att nitriten hindrar fiskarna från att ta upp syre ur vattnet genom gälarna. De blir därför trötta óch slöa innan de biter i de suraste utav äpplen...
                  Nää började med 5st första 1½ månaden, sen köpte jag 10st till och då började saker hända... Men jag mäter en gång i veckan NO2- tetra test och vätskan blir gul dvs mindre än 0,3mg så enligt de testen är det lugnt? Karet har ca PH 7.5 - 8.0

                  Hur åtgärdar jag problemet? tips?

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #10
                    har inte detaljerna i huvudet. Det finns säkert någon som kan ge bättre svar, MEN - mej veteligen är nitrit i akvariet inte bra alls. Bara minsta lilla lilla kan vara skadligt.

                    Sammtidigt vet jag att just tigerbarber är väldigt tuffa och tåliga fiskar.
                    Har du kollat bäst-före datumet på dina tester?
                    De låter ju faktiskt som nitritförgiftning men det kan la kanske va nått annat.

                    Har du kollat PH värdet?
                    Ja tänkte på att över/under ett visst PH så blir ju Amoniak/amonium till amonium/amoniak.... okej

                    inte det mest hjälpsamma svaret men... ok glöm de

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13126

                      #11
                      Ursprungligen postat av Axelsson
                      Nää började med 5st första 1½ månaden, sen köpte jag 10st till och då började saker hända... Men jag mäter en gång i veckan NO2- tetra test och vätskan blir gul dvs mindre än 0,3mg så enligt de testen är det lugnt? Karet har ca PH 7.5 - 8.0

                      Hur åtgärdar jag problemet? tips?
                      Lämpligen tillsätter du fulldos nitrivec varje dag i ett par veckor för att bli kvitt nitriten och tillsätt en msk salt för att minska skade effekten av den nitrit du har just nu! har man ansamling av ganska ofarligt ammonium så övergår det delvis till giftig ammoniak vid högt ph!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • kristian w
                        • December 2008
                        • 5

                        #12
                        Tjenare igen

                        Tänkte bara säga att mina barber är friska igen ....tog bort filing fodret och kör nu bara räkmix och pellets eller granulat...

                        tack för snabba svar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...