svartnande fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dun
    • July 2007
    • 46

    svartnande fenor

    Har en guldfisk som har börjat få svartnande fenor. Jag har precis höjt temperaturen i akvariet från ca 20 grader till 24 och har gjort detta i två etapper så att det inte skulle bli för stor skillnad. Är det det som spökar eller är det något annat och vad kan jag göra åt detta?
    I övrigt är detta min matgladaste fisk och det har inte varit några problem med honom innan.

    Bifogar bild:
  • dun
    • July 2007
    • 46

    #2
    Någon som kan hjälpa?

    Kommentar

    • dun
      • July 2007
      • 46

      #3
      Ingen alls? Gällocken har nu också börjat svartna...

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Färgen kan skifta allteftersom dom växer så är förmodligen det eftersom den är pigg
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • dun
          • July 2007
          • 46

          #5
          Det måste väl ändå vara ovanligt att de går från orange till svart..
          Har försökt finna mer information på internet och det enda jag hittat är att det kan bero på färgförstärkande ämnen i maten. Jag har sett detta förut på dammfiskar som tagits in i ett allt för litet akvarium. Dessa fiskar dog, därav min oro.

          Kommentar

          • Raziela
            • December 2008
            • 2

            #6
            Hur gick det med din fisk, dun? Jag har forskat mycket kring guldfiskar och har lagt märke till att många guldfiskar ändrar färg då de blir äldre och även att färgmodifierande foder får dem att genomgå denna förvandling. Det kan även vara vattenkvaliteten i ditt akvarium som har påverkat den. Använder du vattenberedningsmedel då du utför vattenbyten? Guldfiskar är, tro det eller ej, inte nybörjarfiskar vilket många verkar tro och de kan ibland vara otroligt känsliga på minsta förändring i vattnet.

            Jag har ungefär samma problematik med min ena guldfisk (hon är vit och har en stor röd färgteckning på huvudet; troligtvis en Oranda-guldfisk som måste växa till sig lite). Problemet började efter att hon lade ägg (har en guldfiskhane, Freddie, i samma akvarium på 100 liter) och blev biten i fenorna under parningsakten. Detta är en normal procedur för könsmogna guldfiskar, vilket jag har forskat mycket kring online och även i böcker.

            Men när fenorna började växa ut på Beauty noterade jag att de var svarta i kanterna. Nästan alla fenor är återställda nu, tre veckor efter att de började svartna, och den enda som fortfarande är missfärgad tror jag är på väg att förbättras.

            Har din fisk blivit biten av andra? Hur många fiskar håller till i samma akvarium?

            Kommentar

            • dun
              • July 2007
              • 46

              #7
              Jo, svartnaden gick tillbaka, men jag har konstaterat att vattenvärdena verkar dåliga då en av mina guldfiskar nu fått "påsar" runt och under ögonen och ser allmänt uppsvullen ut i ansiket. Någon som har sett det tidigare?
              Dessutom dog ju min förra mal för en tid sedan.
              Jag ska på allvar ta tag i detta nu när jag har julledigt.
              Min nya mal verkar dock trivas väldigt bra i varjefall.

              Kommentar

              • dun
                • July 2007
                • 46

                #8
                Bifogar bilder på blåsorna så att någon kanske kan hjälpa mig.
                Man ser kanske inte, men hela kinderna är uppsvullna och ögonen har fått blås-aktiga påsar.
                Borde jag testa att behandla med salt?


                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Det måste behandlas snabbt. Jag försökte med saltbad och förlorade den guldfisken. Prova med medicin mot bukvattensot, det fick svullanden att gå ned på en annan som visade samma symptom. Den är bra nu tack och lov.

                  Kommentar

                  • dun
                    • July 2007
                    • 46

                    #10
                    Tack så hemskt mycket för dina råd!
                    min stackars lilla fisk har nu svullnat upp om magen också så att fjällen står utåt. Han är förflyttad till ett annat akvarium och behandlas med medicin och salt, men jag tror att jag är för sent ute dessvärre.
                    Hur orolig ska jag vara över mina andra fiskar och var kommer detta från? Är det som jag befarar att mina vattenvärden verkar vara dåliga?

                    Jag har ju tvingats höja temperaturen i akvariet för malens skull till 23 grader och jag byter vatten en gång i veckan ca 20-30%. Jag har två pumpar iom att jag har slöjstjärtar som skitar ned mycket. Jag har även försökt ha mycket växter även om det är svårt med slöjstjärtar.

                    Kommentar

                    • dun
                      • July 2007
                      • 46

                      #11
                      Min stackars fisk fick dö till sist. Hans svullnad gick inte ner och han såg ut att kippa efter andan samtidigt som hans fenor trådade upp sig och försvann. Som tur är verkar resterande fiskar må prima.

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Det var tråkigt att läsa om din fisk, men du försökte ialla fall.
                        Nu när du har medicin hemma så kan du medicinera mkt snabbare om du märker symptomen igen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...