Svamp och neonsjukan??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Svamp och neonsjukan??

    Så har man haft mkt på jobbet nu när vi ska flytta osv. Kom precis hem ungefär 6 timmar senare än tänkt...

    Märker att en slöjstjärt har fått svamp... Vitt ludd över kroppen, ser ut som någon har tuggat på bakfenen, men det är ludd i slutet av varje topp.

    En annan slöjstjärt som varit orange med en vit fläck på magen har nu tappt större delen av sig färg och är nu blekt ljusorange. Kan det vara neonsjukan? Eller hur normalt är det att de förlorar sin färg? De får samma mat av mig som de fick av sin förra ägare. Däribland några pellets som ska vara bra för färgen.

    Det blir att vända i dörren (med undantag för det här meddelandet) så åker jag och köper medicin mot svam och neonsjukan. Tur att kista har öppet till 21!

    Bilder kommer när jag är tillbaka. Tacksam för råd och hjälp.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Jag har köpt protozin, som skulle vara för både svamp och neonsjukan. Köpte även 2 30+ L byttor för medicinkar.

    Så har jag lite frågor om protozin medicinering.

    1. Ska jag mata fiskarna som vanligt medan de får medicin?

    2. Jag ska medicinera dag 1,2,3 och 6, ska man göra vattenbyten då varje dag?

    Vattnet är blått. Det var som att hälla ned bläck... Bara de blir bra så är jag nöjd sen.

    Får återkomma med bilder, nu ska vi försöka få i oss middag och titta till resterande husdjur.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Skippa vattenbytena under tiden. Mata lite snålt bara om du vill mata
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        ha i lite salt i karet när medicineringen är över hedanefter, förebygger svampsjukdomar rätt väl.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Jag gjorde ett vattenbyte på stora karet och hade i salt just för att skydda lite. De 2 som är uppenbart sjuka är i ett separat medicineringskar.
          Försöker se om någon annan i karet drabbats av ludd eller liknande, kan inte se det.

          Hur smittsamt är detta?

          Den med luddet vet jag nog vad det kommer han. Han/hon har en dum ovan att simma in i ett av rören till ancistrusarna, och fastnar där och skrapar upp pannan. Vi såg något som såg ut som en början till ludd där som sedan försvann vid nästa pannskrapning...

          Men att de bleknar sådär, vad kommer det av?

          Kommentar

          Arbetssätt...