Nåt är fel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SighMoan
    • October 2008
    • 14

    Nåt är fel...

    Hej. Har nu kört mitt hundra-liters i några månader utan större komplikationer... Häromveckan köpte jag ett gäng koppartetror och en planta (minns ej namnet) och sedan dess måste nåt ha hänt... en platy har dött och alla andra fiskar ser väldigt hängiga ut. All vattenpest jag hade har dött, fått "dammsuga" och plocka upp nästan varje dag... det enda som verkar må fint är koppartetrorna. Nån som har nån idé om vad det kan röra sig om? Jag har gjort smärre vattenbyten ett par gånger, men inget storbyte...
    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av SighMoan; 05 December 2008, 16:17.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ett par smärre vattenbyten under några månader är knappast tillfredställande! Man bör åtminstone byta 30% varannan vecka för att minska nitratet och tillföra nya mineraler!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SighMoan
      • October 2008
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ett par smärre vattenbyten under några månader är knappast tillfredställande! Man bör åtminstone byta 30% varannan vecka för att minska nitratet och tillföra nya mineraler!
      Självklart gör jag adekvata vattenbyten, ungefär 1/3 varannan vecka, det jag menar är att inte har gjort några extra större vattenbyten just med syftet för att få bukt med problemet. Ursäkta otydligheten

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Att få bukt med problemet för att du gör stora vattenbyte är inte den rätta vägen att gå, eftersom du inte vet vad som är felet.
        Skulle du däremot ha problem med tex nitrit är ett lite större vattenbyte ett snabbt sätt att få ner värdet men det tar inte bort problemet för det.
        Om jag vore i dina kläder skulle jag göra ett dropptest för nitrit för att kolla halten på detta, sedan får man utgå därifrån om det är antingen positivt eller negativt.
        Vad har du för teknik i karet och skriv gärna vilka invånare du har, antal mm mm.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av SighMoan
          Självklart gör jag adekvata vattenbyten, ungefär 1/3 varannan vecka, det jag menar är att inte har gjort några extra större vattenbyten just med syftet för att få bukt med problemet. Ursäkta otydligheten
          Ja jag missförstod dig litegrann Men hur som tycker jag inte du ska byta mer än 30% åt gången för det kan påfresta både fisk och biologi!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Vad är det för växt du köpt, inte för att jag tror att dina problem härrör därifrån men det kan ju vara bra att kunna utesluta att det inte är en ruttnande sumpväxt doppad i bekämpningsmedel..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • SighMoan
              • October 2008
              • 14

              #7
              Ja, ska kolla imorgon om det inte är nån gömd växt eller några rötter som ligger och ruttnar, eller kanske till och med Roten. har inte så jättetjockt med fisk, nu är det alltså bara 4 platy, typ 6 koppartetror, 6 små pansarmalar och en ancistrus. har haft visst bortfall på platysidan sen uppstarten, men hade gått smärtfritt ett tag nu. Jag har lite svårt att göra nitritkoll, bor 7 mil från närmaste ordentliga akvarieaffär... the price you pay for living in the bush...
              Lite exta surt att det skulle hända nu, skulle just starta ett mini-kar (framtida räk-kar), men nu är man ju inte sugen att ta vattnet från det större karet... får göra på nåt annat vis. :P

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Vad har du för vattenvärden?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • SighMoan
                  • October 2008
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Vad har du för vattenvärden?
                  Tyvärr så kan jag inte säga det :/ har inga provstickor, och bor som sagt en bra bit ifrån närmaste inköpsställe... så det kan jag dessvärre inte kolla inom de närmaste dagarna iaf...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    För säkerhets skull kan du göra ett 30% vattenbyte i morgon och samtidigt hälla i ett par msk salt/ 100 liter vatten för att lindra ev. symptom av nitrit.
                    Ger detta verkan och fiskarna ser piggare ut, kan du fortsätta med dagliga vattenbyte och tillsätta salt för den mängd vatten du byter, tills du har mätt fram dina vattenvärde.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • SighMoan
                      • October 2008
                      • 14

                      #11
                      kom just ihåg att jag bytte pump samtidigt som jag köpte de nya firrarna och växten! En Aquael Fan2+ (otroligt tyst och bra!), som jag sköljde noggrant och lät gå i en hink ett dygn innan jag satte in den i akvariet... men kan det vara nåt otrevligt som följde med den? nån som varit med om nåt sånt?

                      Kommentar

                      • SighMoan
                        • October 2008
                        • 14

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        För säkerhets skull kan du göra ett 30% vattenbyte i morgon och samtidigt hälla i ett par msk salt/ 100 liter vatten för att lindra ev. symptom av nitrit.
                        Ger detta verkan och fiskarna ser piggare ut, kan du fortsätta med dagliga vattenbyte och tillsätta salt för den mängd vatten du byter, tills du har mätt fram dina vattenvärde.
                        Ska göra det, tack för tipset

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av SighMoan
                          kom just ihåg att jag bytte pump samtidigt som jag köpte de nya firrarna och växten! En Aquael Fan2+ (otroligt tyst och bra!), som jag sköljde noggrant och lät gå i en hink ett dygn innan jag satte in den i akvariet... men kan det vara nåt otrevligt som följde med den? nån som varit med om nåt sånt?
                          Nej, det är ingen större risk att det har hänt.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            När du skriver att du bytte pump, betyder det att du tog bort den gamla pumpen i samband med att du stoppade i den nya?
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • SighMoan
                              • October 2008
                              • 14

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              När du skriver att du bytte pump, betyder det att du tog bort den gamla pumpen i samband med att du stoppade i den nya?
                              Jo, det gjorde jag... kanske var dumt för vattenbalansen? Har bytt en del av vattnet och saltat lite nu, och tog bort en hel del gamla växtdelar ur filtret imorse, vilka kan ha bidragit till problemen... klantigt att jag inte tänkte på att det kan finnas växtskräp där med, men det hände aldrig med den gamla pumpen så jag missade det. :/

                              "Man lär så länge man har lever!"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...