Hypancistrus zebra sjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahlin
    • September 2002
    • 234

    Hypancistrus zebra sjuka?

    Har precis skaffat ytterligare några Hypancistrus zebra. Dom skickades till mig med bussgods och var efter resan i ganska dåligt skick....snyft.=( Nu mår dom inte bra?? Dom har som små blödningar blodutgjutningar på kroppen och dom andas fruktansvärt fort.
    Jag misstänker något bakteriellt då fenorna är väldigt trasiga och eroderade.
    Dom fick ett bad i nifurpirinol igår. Funderar på att fortsätt med den medicinen.
    Någon som har några idéer om vad det kan vara?
    Vill gärna ha hjälp?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det var tråkigt att höra om dina sjuka Hypancistrus zebra, men posta inte miljarders identiska inlägg för den skull. Forumet blir knappast dubbelt så trevligt bara för att alla inlägg finns på två ställen. Snarare tvärtom!

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • ahlin
      • September 2002
      • 234

      #3
      Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!!!!!!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!!!!!!
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Ingen orsak... *hehe* ;-)

        Skåmt åsido. Om jag hade haft några råd att ge hade jag givetvis gjort det. Nu har jag ingen erfarenhet av Hypancistrus zebra, varken sjuka eller friska.

        Har du pratat med stället du köpte dom ifrån? Om fiskarna var synbart sjuka redan vid ankomsten kanske de känner visst ansvar för dom...

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • wiiken
          • March 2003
          • 62

          #5
          Kan ev bero på att leverantören av fisken har kört med mycket salt i karen. Omställningen kan bli ganska jobbig för fiskarna om man inte gredvis sänker salthalten under ett par dagar eller nåt...
          Jag rekomenderar att du tillsätter ca 1msk salt(ektozon)/100liter och hoppas på det bästa. Lös upp saltet innan du tillsätter det.


          Har själv 3st Hypar som mår kalas : )

          ***Man lär sig inget om man inte chansar***
          540l. 4st Herichtys Pearsei + 1 Guldsöm-par + 2st Vieja Maculicauda + 1st 37cm Gibbiceps + 4st cromobothia macracanthus + LDA016

          200l.. L316 + L046:or

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

          Kommentar

          Arbetssätt...