Vita "snören" på kejsartetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Vita "snören" på kejsartetra?

    En av mina kejsartetrahonor har nå´t konstigt på analfenan och ena bukfenan. Det är som ganska grova, vita "trådar" en ligger i en slinga på bukfenan, och en på analfenan. De tycks ha vuxit, men inte rört sig. Det är den enda fisken i akvariet som har detta. Vad kan det vara?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ankarmask?

    Om det är en vildfångad fisk kan det vara nån cestodlarv kanske.

    Du har inte en bild på hur det ser ut?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Är de du räknade upp nå´t farligt/och eller smittsamt? Jag har varit ganska förskonad från otäckheter i mina akvarier genom åren, så jag är inte så van vid så´nt här. Det läbbigaste jag har haft i akvarierna är väl vanliga planarier, om jag inte har förträngt nå´t värre.

      Vildfångad är den nog inte, kejsartetror odlas väl i mängder. Tror att de enda vildfångade fiskarna i akvariet är några Dianema urostriata, men som sagt så är det enbart den här kejsartetrahonan som har detta. Har ytterligare några honor, och kanske fyra hanar, men alla dessa ser normala ut.

      Övriga innevånare innefattar redan nämnda Dianema, några stänktetror, 8 små siamensis, drygt 10 metallpansarmalar, ett par bolivianska fjärilsciklider, en ung Pelvicachromis sacrimontis, ca 7-8 unga albinopaletter, och guppy.

      Kan försöka ta en bild, med risk för att den blir värdelös.
      Senast redigerad av Shepard; 22 November 2008, 18:32.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Idag såg jag att tetran hade blivit värre (röda klumpar ovanpå de vita "snörena"), samtidigt som jag hittade två döda kejsartetror. Tog med mig honan till affären, för en möjlig identifiering av problemet, och han sa att det såg ut som en parasit (när jag frågade om det var ankarmask lät han inte för skeptisk). Jag fick ett antal tabletter med Parazin, men eftersom han inte visste exakt vilken parasit det var, så kunde han inte säga hur länge behandlingen skulle hålla på, men han sa ca en tablett på 100 liter.

        Nå´n som har nå´t tips om hur länge behandlingen kan tänkas behöva pågå? Den enda fisk som jag skulle kunna se på om det försvinner är ju kejsartetrahonan, men hon klarar sig kanske inte ändå.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ingen höjdare. läs tex här. http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...ar/lernaea.htm
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Hur sitter de vita trådarna? Sticker de ut från fisken är det sannolikt ankarmask, men är de under fiskens slemlager kanske det är det här:



            Har diskuterats här:
            Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Honan har inget på kroppen, utan bara fenorna, även om jag tycker mig ana nå´n sorts bågform synlig genom ena gällocket.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Bobbo74
                • December 2008
                • 5

                #8
                Hur har det gått?

                Hej hur har det gått med dina fiskar?
                Tror jag har samma på mina Kardinaler.
                Har du behandlat?
                Var det samma symptom som Azur tipsade om?

                //Bobbo74

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Jag la i 2 Parazintabletter (180 liter), och nu verkar tetran vara frisk. Den kan ha dött också, men en av honorna har ett jack och ärrvävnad i analfenan, och revor i höger bukfena, och det var just där de där sakerna satt, så det bör vara samma fisk.

                  Symptomen var inte så tydliga, mer än att jag la märke till "trådarna" på fenorna, och att området runtom blev rött precis innan jag medicinerade.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...