Neonsjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peggy-sue
    • January 2002
    • 41

    Neonsjukan

    Jag vill veta lite mer om neonsjukan.Finns här någon som kan berätta om den?
    Det jag vet är:färgerna bleknar och sjukdomen är mest vanlig på neon- och kardinaltetran.Att det finns medicin.
    Det jag vill veta:kan andra tetror få denna sjukdom? Andra sorters fisk?Dör de av sjukdomen?Hur lång tid tar det att andra fiskar blir smittade,från det sjukdomen bryter ut?Ifall fisken dör,hur lång tid tar det, från det, den blev smittad?Andra sympton?
    Tack på förhand.
    Mvh Lajla

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Lajla,
    Lite kortfattad info om neonsjukan hittar du på denna zoopet-sida
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
    Dina frågor
    kan andra tetror få denna sjukdom? - Ja, men inte så vanligt.
    Andra sorters fisk? - Ja t.ex. karpliknande fiskar och vissa ciklider, men det är inte vanligt.
    Dör de av sjukdomen? - Ja
    Hur lång tid tar det att andra fiskar blir smittade,från det sjukdomen bryter ut? - Några timmar.
    Ifall fisken dör,hur lång tid tar det, från det, den blev smittad? - Något dygn.
    Andra sympton? - Fisken är matt och simmar inte med i stimmet, balansrubbningar, avmagring, insjunken buk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • peggy-sue
      • January 2002
      • 41

      #3
      Tack för svaret.
      Den fisk som jag har ,är blek i färgen(blodtetra)står stilla,har gjort det i en vecka nu.Då måste det vara något annat.Kanske detsamma som någon annan har frågat om,det om att fisken blir vit!
      Jag får avvakta ytterliga några dagar.
      Tack igen för ditt svar.Mvh Lajla

      Kommentar

      • HAJEN1234
        • August 2013
        • 63

        #4
        Hej Kjell.
        Kopierade länken i ditt svar till Lajla ang. neonsjukan....men Zoopet säger att den inte existerar !!!
        Har förresten själv gjort ett inlägg om just kardinaltetror i mitt kar, som ser lite "mysko" ut.
        Kanske du kan svara mig på det Kjell.....(:
        Med vänlig hälsning Robban ( HAJEN123 )

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Här hittar du artikeln http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=242
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...