Diskusen fick "hjärnsläpp"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    Diskusen fick "hjärnsläpp"

    Hej,

    Någonting väldigt underligt hände i mitt akvarium i förrgår, en av mina Diskusar fick plötsligt panik och rusade omkring besinningslöst i akvariet i några sekunder, när den till slut stannade så blev den liggande på sidan och kippade efter andan. Diskusen har varit en av de fiskar som har varit mest framåt i stimmet och har fram tills detta hände ätit bra och verkat mycket välmående men nu ser den ut att ha svårt att andas och hålla balansen, den har också plötsligt blivit lite mager (bara på ett par dagar????). Alla de andra diskusarna verkar må bra.
    Har någon varit med om något liknande?? Är det någon som har en aning om vad detta otroligt hastiga insjuknande kan bero på??

    Mvh/ Gaston
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    #2
    Hej

    Nu har det hänt igen, en annan av diskusarna fick samma "ryck" och körde omkring med full speed i akvariet några sekunder för att sedan bli liggande, tillsynes medvetslös, på akvariebottnen. Jag tror att jag har ett väldigt dåligt vatten där jag bor nu och har bott de senaste 2 månaderna och börjar misstänka att det kan vara någon form av förgiftning.
    Finns det någon som har varit med om att ena sekunden fullt friska diskusar i nästa sekund får balansproblem och slutar att äta?

    Mvh/ Gaston

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Har du mätt vattenvärdena, är de okej? Kolla med vatteverket om de har haft några tillsattser i vattnet senaste tiden.

      Jag förbehåller mig rätten att ha fel
      Oscar Cederqvist
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
      -----------------
      310l Malawi
      110l Sällskaps
      42l Guppy+Neontera
      13l Kampfisk+Yngel
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • maestro
        • March 2003
        • 22

        #4
        Hej!

        Detta hände mina malawi ett antal gånger, jag flyttade fiskar och provade allt. De som verkade lösa de var att jag mätte ett för lågt PH värde (långt under 7) så jag bytte vatten 3 dagar i rad och sista dagen körde jag i bikarbonat och salt. Fick ett PH på närmare 8.0 och fiskarna blev helt omvända, från helt stirriga och flera kolappser till totalt harmoniska. Om de var PH höjning som var avgörande är ju svårt att säga men de verkade som det.

        Mvh Mattias

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          Problemet är att vattnet kommer från en egen källa men de värden som jag har kunnat mäta är pH-4,9 och nästan ingen hårdhet alls, jag höjer pH-värdet med bikarbonat till ca. 6,5. Jag misstänker däremot att vattnet kan innehålla metaller eller andra gifter.
          Filtrering över aktivt kol?? Vilka gifter tar det bort?

          Mvh/ Gaston

          Kommentar

          • imported_n/a
            • February 2003
            • 58

            #6
            Om du verkligen har så lågt pH i ditt vatten som 4,5 kan man verkligen ifrågasätta lämpligheten av denna källa. Vattnet innehåller förmodligen dessutom ganska höga halter av metaller då surt vatten lakar ur dessa bra ur marken dessutom är det mycket ovanligt med pH 4,5 i naturen. Är du säker på att det inte finns några gamla industridumpningar i marken i närheten.

            I hus är det vanligt med vattenledningar av metall, vanligtvis koppar men i vissa äldre hus kan de vara av järn, som då löses upp av vatten med så lågt pH. Detta förhöjer metallhalterna i vattnet ytterligare.

            Man kan summera det som att ditt kranvatten förmodligen är direkt olämpligt som akvarievatten, även efter en pH-höjning. Att det skulle vara pH som orsakar sinnesrubbningen hos dina fiskar tror jag inte är fallet, det är något annat gift i vattnet.
            Skicka det på en riktig allomfattande analys, tekniska kontoret eller vattenverket i din kommun kan säkert hjälpa dig även om du har en privat vattentäkt.

            MVH
            Mikael Johansson
            Civ ing. kemiteknik


            johmi

            Kommentar

            • Gaston
              • September 2002
              • 110

              #7
              Hej,

              Tack för era svar. Jag har också misstänkt att det rör sig om förorenat vatten. Jag är bara tillfälligt boende i detta område som har en gemensam vattentäckt, området håller förnärvarande på att anslutas till det kommunala vattennätet.
              En fråga kvarstår dock: Vad gör jag fram tills dess att jag hittar ny bostad för att rädda mina fiskar??
              Hjälper vattenberedningsmedel??
              Kan det fungera att filtrera över aktivt kol??

              Mvh/ Gaston

              Kommentar

              • imported_n/a
                • February 2003
                • 58

                #8
                Den bästa lösningen om du vill att dina fiskar ska må bra är att hämta vatten någon annastans. Diskusar är ju både känsliga och dyra och det är onödigt att förlora den pga lathet och att använda aktivt kol. Det är möjligt att aktivt kol kan hjälpa på kort sikt (dagar) om det är organsika föroreningar (typ kreosot mm) men jag tvekar på om det har någon effekt på metalliska föroreningar.

                mvh
                Mikael Johansson

                johmi

                Kommentar

                • Gaston
                  • September 2002
                  • 110

                  #9
                  Att hämta vattnet någon annanstans hade säkert varit en bra lösning om det inte hade gällt ett 600l kar.

                  Vattenberedningsmedel typ aqutan då?? Binder inte det bla. lösta metaller??
                  Jag funderar på att kombinera beredningsmedel och kol, kan inte det vara en lösning?
                  Jag tror inte att jag klarar att "bära" 100-150l vatten ett par gånger per vecka.

                  Mvh/Gaston

                  Kommentar

                  • ossism
                    • April 2002
                    • 513

                    #10
                    är det värt att betala för vattenberedningsmedel till ett 600liters? den kanske inte ens funkar?? jag skulle hellre skaffa ett par 75liters tunnor med lock (sånna som man lägger kläderna i när man paddlar kanot).

                    1200liter.
                    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                    Kommentar

                    • Mads
                      • April 2003
                      • 37

                      #11
                      Hej
                      Har inte det bästa vatten för sydamerika hos mig, löst det genom att ha en tunna där jag förbereder vattnet (ca110l), sänker Ph och renar bort kloramiderna (min vatten leverantör tillsätter ammoniumsulfat + klor) med en gnutta askorbinsyra.
                      En doppvärmare (fyller endast med rent kallvatten eftersom vi har koppar fodrade rör, de fäller ut i varmt vatten) + cirkulations pump, Ph-(Ph+ för dig), torv och en gnutta askorbinsyra. Den investeringen är mindre än priset på 2 Diskus och ger mig ett perfekt sydamerika vatten.
                      Med lite smarta kopplingar använder jag mitt ytterfilter för tömmning (till avlopp) och fyllning av akvariet direkt ifrån tunnan

                      Filtrering över kol, binder metaller + allt annat skit du kan ha i vattnet. Filtrera det i en separat tunna med ett inner-filter kan vara en ide.
                      MVH
                      Mads

                      Kommentar

                      Arbetssätt...