Aktivt kol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trollet
    • January 2003
    • 32

    Aktivt kol

    Jo en fråga till
    När man nu har medicenerat akvariett och avslutat behandlingen så
    står det att man bör filtrera med Aktivt kol för att få bort rester från medicinen .
    Ska man göra det eller ska det få försvinna med tiden när man gör delvatten byten .

    jag är helt ovetande ...
    jag är helt ovetande ...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vad har du använt för medicin?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Trollet
      • January 2003
      • 32

      #3
      Hej Magnus
      medicinen i fråga heter TetraMedica GeneralTonic Konzentrat



      jag är helt ovetande ...
      jag är helt ovetande ...

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag tycker själv inte om att använda aktivt kol i mitt kar. De flesta mediciner bryts ner/ försvinner vid vattenbyten. Men jag tycker inte om att använda mediciner heller.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Trollet
          • January 2003
          • 32

          #5
          Nej jag skippar att använda Aktivt kol utan det får försvinna när delvatten bytena görs .

          /peter


          jag är helt ovetande ...
          jag är helt ovetande ...

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är påfrestande för fiskar att vara i vatten som medicinerats, fiskarnas kondition är säkert nedsatt efter sjukdomen, så varför inte följa de råd som bruksanvisningen ger, delvattenbyte och filtrera över kol, Kolet renar också från annan skit i vattnet, är det så jobbigt att göra det.
            Beträffande kol så läste jag att man ska sjuda det, inte koka, före andvändning, på så sätt rensas kolets porer från damm och effekten blir bättre.

            I Kramfors är det ljust och vackert
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Glöm inte att åtgärda orsaken till varför dina fiskar blev sjuka.

              I Kramfors är det ljust och vackert
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                Ska man göra det eller ska det få försvinna med tiden när man gör delvatten byten .
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Använd det om du kan, OCH gör stora vattenbyten. Mediciner är ingenting annat än ett gift som är mer giftigt för parasiten än för din fisk (eller för dig) - när väl parasiten är död så skall den bort så snabbt som möjligt, eftersom de oftast också är giftiga för fisken (och dig).
                Dessutom, om det är en medicin som dödar bakterier, så knäcker den även dina nyttiga bakterier.

                Kort sagt, bort med det. Det finns ingenting att vinna på att ha medicin i längre än nödvändigt.

                Speciellt med tanke på att kol gör absolut ingen skada alls.

                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...