svamp blir till sår på guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pleione
    • December 2002
    • 19

    svamp blir till sår på guppy?

    Har kommit fram till att en av mina guppys har svamp, lite luddigt vitt på kroppen. Den verkar inte sjuk i sättet, utan simmar omkring och äter som vanligt. Kliar sig inte. Såhär har det varit i ett par dagar. Behandligen hittills är att jag höjt tempen. Är på väg att köpa svampmedel/salt.

    Vattenvärdena är bra och har varit stabila ända sedan karet startades i januari (Ph 7, Kh ca 6, nitrit och nitrat 0). Fisken kom dock från Ph ca 8 i affären, men det var snart en månad sedan jag köpte den.
    Temp 24 i vanliga fall, nu sakta höjt till 26-27.
    Mat ett par gånger dagligen. Akvariet ej överbefolkat eller övermatat. Andra invånare, 2 guppyhonor som båda är friska och 2 otocinclus. De har inte varit aggerssiva mot varann när jag sett det.
    Vattenbyte 1 gång i veckan 25%

    Idag när jag kom hem fick jag dock en obehaglig överraskning; ytterst på stjärtfenan är en röd rand (fisken är blå och svart...), det ser ut som det "frätts in" i fiskens stjärtfena. Vad är detta? Sidosymtom på svampen? Något annat? Han verkar först nu visa tecken på att inte må som vanligt, verkar spattig, men äter fortfarande). Vad ska jag göra? Är det svamp? Vad är det annars?

    Kan inte komma på vad jag gjort för fel...

    Tack på förhand för eventuell hjälp.
Arbetssätt...