Vad har dom för sjukdom!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moj
    • January 2006
    • 501

    Vad har dom för sjukdom!?

    Vi har antingen fått en massa olika sjukdomar eller en med flera symptom. 3 olika arter har varsitt symptom:

    De svarta neontetrorna är det värst med. De blir angripna av nån slags svamp i ansiktet, några blev av med ett öga och på en ruttnade hela underkäken bort! Man kunde se in i fisken! Konstigt nog verkar dom inte bry sig, de simmar på som om inget hänt.

    Dvärgguramin har fått vita svampliknande saker på rygg och bukfena. Dom andra fiskarna jagar dom. De är skygga, antagligen för att dom andra fiskarna jagar dom, men det kan ju ha nånting med sjukdomen att göra. Sakerna är ungefär 1 mm stora.

    Vi har en mycket gammal kampfiskhona som vi snart ska avliva. Den är helt blind, har vita ränder på kroppen, har en bananformad kropp och står stilla över filtret hela tiden. Den är helt apatisk och får black-outer ibland. då rör den ingenting, inte ens gälarna. Black-outen vara i 10-15 sekunder innan den vaknar igen.

    Sjukdomen smittar otroligt fort bland de svarta neontetrorna! Den smittar inte lika fort hos dvärgguramisarna, det är bara en dvärggurami som är sjuk, men den sprids jättefort på den fisken istället. Jag vet inte om kampfisken smittar, men den kanske är själva smittospridaren!

    Ingen fisk har dött naturligt, förutom kampfisken så verkar dom inte ens märka att dom är sjuka!
    Jag behöver svar verkligen jättefort! sjukdomen bara fortsätter och spridas och vi vet inte vad vi ska göra!
    Hur kan man göra något annat än älska fiskar?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    det är väldigt svårt för det verkar vara drabbade av allt möjligt men jag tror orsaken bakom de olika sjukdomstillstånden är en väldigt dålig miljö!! ex. dåligt vatten, olämplig blandning av fisk, övermatning mm..mm.. beskriv gärna kort hur du sköter karet och vilken utrustning du har!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • moj
      • January 2006
      • 501

      #3
      Det är 205 l stort, vi byter vatten var tredje vecka, några växter och en stor rot, filter (fluval 4plus) och en värmare. Dock verkar värmaren blivit konstig, när det står 24 grader på skärmen är det egentligen 29 grader i vattnet! Jag har dragit ner den en bit nu.
      Sen har vi en elak liten katt som är och kikar på akvariet då och då. Allting började när vi köpte nya fiskar, det är därför jag tror att det är någon slags universal-sjukdom.

      Jag kan ta ett ph-värde imorrn, nu ska jag sova
      Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Surfa in på fisksjukhuset jag har länk till på min sida och spana. Det låter dock som ett väldigt elakt bakterieangrepp, och kanske är det värt att behandla hela akvariet med ett starkt antibakteriellt medel, som t ex AquaFuran. Tänk då på att du slår även ut alla de bra bakterier som finns i filtret och att du i stort sett får en nystart på akvariet.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • moj
          • January 2006
          • 501

          #5
          Ph-värdet ligger på ungefär 6.6 så det verkar inte vara därför. Vet nån hur jag ska göra för att åtminstone lindra sjukdomen?

          Edit: Aquafuran sa du... ska åka till zooaffärn och se om dom har det. Fast vi får se när jag gör det eftersom hela familjen fått influensa.
          Senast redigerad av moj; 22 February 2008, 09:39.
          Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

          Kommentar

          Arbetssätt...