Vita prickar på en av guppy-honorna :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ronjja
    • February 2008
    • 206

    Vita prickar på en av guppy-honorna :(

    Har ett ganska nytt uppstartat 54l akvarium och har aldrig varit fisk-ägare förr. Det är otroligt spännande och roloigt! Blev förälskad i Endler's guppys och skaffade mig ett par hanar och 4 honor.

    Två dagar efter (idag) att guppysarna har kommit hem från affären, ser jag att den ena honan har en massa vita prickar. Jag tyckte mig komma ihåg att jag hade läst om "vita-prick'en" och därför skyndade jag mig att hitta vad jag kunde om sjukdomen.

    Men.. jag blir lite förvirrad för att jag tycker att det blir skrivet en del olika tips om hur man ska gå till väga när man har fått dessa vita prickar.. .

    Att medicinera kommer jag att göra, så fort jag kan komma till en affär imorgon när de öppnar.
    Ett vatten byte hade jag tänkt mig att gör innan jag medicinerar. Jag läser dock i forumet att man ska göra täta vatten byte ca. 30%. Hur täta har jag inte kommit fram till än.. Men å andra sidan så förstår jag att vita-pricken kan orsakas av stress och då tycker kanske jag att täta vatten byte kan orsaka ännu mer stress, vilket inte skulle få fisken att må bättre.. eller? E' jag helt ute och simmar? I en annan länk läsaer jag att man inte ska byta vatten, utan vänta ett par veckor innan man börjar "pilla" med akvariet igen.. <-- förvirrad :/
    Höja temperaturen till 29-31 grader.. vet inte om jag vågar mig på det. Vet inte om kilfläcksrasboror, sebrafiskar, guppysarna och malarna fixar det..

    Så om någon vill hjälpa mig att bli mindre förvirrad är ni mycket välkomna att skriva några rader
    Simma lugnt
  • San_tas
    • February 2007
    • 28

    #2
    Följ anvisningen på burken, så löser de sig nog men vänta inte för länge.

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Jag har haft otur med vita prick som nybörjare (det är jag fortfarande)

      Vet inget om kilfläcksrasboror men alla andra klarade utan problem 30-31 grader. Men då hade jag en extra pump (inner filter) för att få rörelse på vattenyttan - viktigt med extra syre när ma ökar temperaturen. Men man får inte öka den drastiskt. För mig tog det en vecka att öka 5 grader. Det kanske var för fort eler för lånsamt, inte vet jag, me fiskarna mår fortfarande bra

      Som San_tas skriver - vänta inte. Börja medicinera enligt anvisningar på burken. Du kan vänta ett par dagar efter sista dosen och sedan göra delvattenbytte, ca 30 %.
      Sedan är det nog bara att medicinera igen, och byta vatten och kanske medicinera igen. Jag var tvungen uppreppa kuren tre gången för att bli av med allt.

      Ökning av temperaturen gör att parasiterna utvecklas snabbare, alltså blir frisimmande snabbare. Det är då medicin kommer åt dem. Temperatur över 29 grader dödar dem, tror jag, kommer inte ihåg var jag har läst det (hittar inte just nu).

      Men om du har nystartat akvarium så vet jag inte hur medicinen påverkar detta. Jag hade mitt i gång i ca två månader då, ganska ny men efter de första nitrit spikarna.

      Du kanske kan öka temperatur i alla fall 1-2 grader samt medicinera.

      Lycka till
      Anna

      Kommentar

      • ronjja
        • February 2008
        • 206

        #4
        Tack för svaren! Skriver hur det hela kommer att gå..
        Simma lugnt

        Kommentar

        • ronjja
          • February 2008
          • 206

          #5
          I morse upptäckte jag inte bara att de andra guppysarna också fått vita prickar utan jag blev överaskad av ett par yngel som tittade fram bland växterna! Hoppas de överlever..

          Fick fatt i lite medicin till fiskarna, Sera's Baktopur. Gjorde ett 30% vattenbyte när jag kom hem och droppade i den mängd som det stod i anvisningarna, samt höjde temperaturen till 28. Ska ge en ny dos i övermorgon.

          Nu återstår det att se om firrarna blir bra igen.
          Simma lugnt

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Är Baktopur mot vita prick?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Är Baktopur mot vita prick?
              Nej, det tror jag inte...

              Det är bättre att använda sera costapur eller waterlife protazin

              Kommentar

              • ronjja
                • February 2008
                • 206

                #8
                Eftersom förhandlaren inte hade den medicin hemma som var särskilt för vita-prick så fick jag Baktopur'en istället. Jag frågade en extra gång om det var alldeles säkert att Baktopur tar prickarna och svaret var: "ja".
                Jag läste också anvisningar noga innan jag hällde det i vattnet och det står faktiskt:

                "Sera baktopur - Preparat för akvariefiskar mot mun- och fenröta samt bakteriella sjukdomar i sötvattensakvarium. Symptom vid bakteriella sjukdomar är vita till gråvita prickar, blodröda uppsvällda partier på huden, blodiga inflammationer i analregionen och vid fenkanterna."

                Det låter ju som att preparatet skulle kunna ta prickarna, men det återstår ju och se..
                Simma lugnt

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Tja kanske det om det inte är pricken trotsallt. Hoppas det funkar iaf
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • tobias.nero
                    • January 2008
                    • 384

                    #10
                    Vattenbyten ska du göra innan varje dosering, min punktol skulle man ha i var tredje dag och då skulle man göra delvattenbyte innan man gav den nya dosen.

                    Vitaprick är en parasit och hoppas att den medicin du fått löser problemet.
                    Det räcker att hålla tempen över 26grader. Anledningen till att du ökar tempen är för att snabba på parasitens "cykel" och få den frisimmande snabbare varpå den dör av medicineringen (När den är på fisken så biter inte medicinen).

                    Medicinen du köpt är för bla bakteriella sjukdomar vilket förmodligen kommer att ta dö på dina "nytto bakterier", det bästa hade varit att använda medicin mot parasit.
                    Om du redan har börjat behandla så mata inte fiskarna alls på några dagar samt tillsätt nya bakterier efter behandlingen.

                    (Det är såhär jag har uppfattat det)

                    Hoppas det går bra

                    MVH /Tobias
                    MVH /Tobias

                    Kommentar

                    • ronjja
                      • February 2008
                      • 206

                      #11
                      I dag på morgonen ser det tyvärr värre ut.. en av guppy-honorna har en röd prick på kroppen, en annan har en stor hinna över ögat och så har de vita prickarna inte försvunnit.. än. Men jag tycker att det är lite konstigt att guppy-hanarna, sebrafiskarna och kilfläck'arna, malarna och ynglena ser ut till att må fint.
                      Simma lugnt

                      Kommentar

                      • Anna_mvb
                        • September 2007
                        • 436

                        #12
                        Baktopur är mot fenröta och mot infektioner, och mot vitafläcksjukdom (de sitter liksom under huden ej på) som orsakas av olika bakterier. Jag tror att dina fiskar drabbades av vita pricksjukan (mycket lättare att behandla).

                        Alltså baktopur hjälper inte mot vita prickar som orsakas av parasiter.
                        Kolla bilder på http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...=2&GalleryId=2 (ichthyophthirius = vita prick)

                        Det behövs inte smitta alla fiskar. mitt akvarium var det bara en som hade vita prick första gången. Efter två veckor var det tre till. Resterande var helt prickfria Sjukdomen drabbar främst svagare och stressade fiskar.

                        Köp medicin mot vita prick så har du större chans att dina fiskar blir friska igen.

                        Ang. grå öga - tyvärr kanjag inte hjälpa dig. Kan det vara nåt med vattenvärden i nya akvarium?

                        Hoppas att det löser sig

                        Kommentar

                        • moj
                          • January 2006
                          • 501

                          #13
                          Du kan lätta på stressen om du täcker för akvariet och släcker ljuset.

                          Lycka till!
                          Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

                          Kommentar

                          • ronjja
                            • February 2008
                            • 206

                            #14
                            En bekant kom och titta på fiskarna i kväll och han tyckte inte att det såg ut som vita-pricken, utan mer som svamp eller något annat bakteriellt då det inte bara var vita prickar utan andra sympton på fiskarna också.

                            Tack för alla svar och tack för länken med bilderna - mycket intressant!
                            Simma lugnt

                            Kommentar

                            • Anna_mvb
                              • September 2007
                              • 436

                              #15
                              Om det är svampliknande då passar baktopur bättre.

                              Håler tummarna för dina fiskar

                              //Anna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...