Hjälp! Inkoppade fiskar mår dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    Hjälp! Inkoppade fiskar mår dåligt

    Hej!
    Har dragit igång ett 220l som ska bli ett T-ciklid kar. Karet har varit igång i två veckor. Ungefär 20% fungerande akvarievatten i från början två innerfilters mojs har kramats ur i filter och vatten två gånger. I en vecka har en guppy och en rosentetra ur ett annat akvarium bott där utan anmärkning.

    Ph ligger över 8 (svårt se exakt, papper test) Temp 26 grader. Har egen brunn med nitrat värden utan anmärkning (dock lite lågt ph, kh - höjt detta med bikarbonat samt snäckor på botten och snäckkross i filtret).

    Har inhandlat och lagt i 4 små jullar (ornatus). Idag var en död och ytterliggare en ser vissen och seg ut på botten samt blir mobbad av en annan som dock ser fräsch ut. Ska nämna att mobbaren såg "bäst" ut i färgerna redan från början.

    Matade med cyclops igår antagligen lite för mycket (halv ruta) uppskattar att de åt 1/3 av detta.

    Åtgärder: Bytt 50l vatten med vattenberedningsmedel (aguasafe).

    Vad kan jag göra mer?

    Mvh
    Daniel
    Hälsningar

    D
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det kan vara så, att mobbningen + stressen vid flytt helt enkelt blev för mycket. Annars är en fundering vad för vattenvärden det är i butikens vatten? Är de allt för skilda från dina (som iofs verkar bra), så ökar ju stressen ytterligare.
    Sedan är nog två veckor lite tidigt att sätta i ny fisk. Jag hade nog väntat två veckor till bara för att vara på den säkra sidan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...