"Behandlingskar" - Hink???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennypenny
    • January 2008
    • 75

    "Behandlingskar" - Hink???

    Behöver behandla 3 små praktbotior mot vita prick, det har dröjt alldeles för länge nu eftersom jag haft annan behandling i karet där dom är. Det är BARA dessa 3 små firrar som har vita prick, och jag vill inte behandla hela karet då jag upptäckt att de gärna får fenröta av medicinen...

    (Hade nämligen en fenskada i mitt lilla kar som det blev svamp kring, behandlade då med waterlifes protozin. 2 dagar in i behandlingen fick slöjisarna fenröta. I det stora karet har jag precis avslutat en bactopur behandling mot fenröta (som de fick av seras protazol, jag är helt säker) och därför vill jag alltså inte ha i mer medicin där. Gu va virrigt hoppas ni förstår *asg*)

    FRÅGA: Har inget fler kar, kan man släppa botiorna i en hink (med pump) och behandla dom där?? Eller måste jag behandla hela stora karet och riskera mera röta??

    Hörde av min butik att även de fått fenröta i sina kar där de behandlat med seras protazol....
    /Jenny
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Det bästa vore att köpa ett till litet kar runt 30 l. (kostar inte mycket om du inte behöver pump,värmare,håv etc). Det blir nog trevligare för fiskarna än att vara i en plasthink...

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Till nöds så funkar det med en hink, luftpump och bubbelsten. Täck över hinken så att fiskarna stressar ner och inte kan hoppa ur. Betydligt trevligare är dock en plastbox köpt på Ikea eller Clas Ohlson.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Jennypenny
        • January 2008
        • 75

        #4
        Tänkte bara berätta att det funkade skitbra med hinken
        Firrarna bodde i den i 3 dagar och medicinerades under tiden.
        Hade en liten pump, ingen doppvärmare behövdes eftersom tempen låg på drygt 26 grader konstant med lock på hinken.
        Vita prick är nu väck
        + att det blev en billig behandling, då det gick åt pyttelite medicin
        Och firrarna verkade må bra hela tiden i hinken :-)
        /Jenny

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Hm. Hade de vita prick och gick i det riktiga karet, så lär det finnas parasiter kvar i det.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Jennypenny
            • January 2008
            • 75

            #6
            Jo tanken har slagit mig... Tänkte iaf testa att behandla de som hade prickar först och se vad som händer. Har ju även 2 stora pakistanbotior + ytterligare en stor praktbotia i det stora karet som inte har/haft ngn symptom på prickar.
            Får se var som händer!
            Får dessa nybehandlade botior prickarna åter så får jag behandla hela karet.
            /Jenny

            Kommentar

            Arbetssätt...