Mystiska Parasiter ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spartak
    • February 2007
    • 53

    Mystiska Parasiter ...

    Hej! ..

    jag har fått mystiska parasiter i mitt kar .. jag vet inte vad det är för ngt men om jag ska beskriva hur dem ser ut så är de små små maskliknande vita varelser, ca 1 mm långa och väldigt tunna,, har upptäckt dem för ca 4-5 dagar sen men trodde inte de var ngt levande, nu när jag tittade lite noggranare då dem kraftigt har ökat i antal såg jag att dem levde, dem finns "fastklistrade" på glaset så man ser hur dem förflyttar sig och kryllar ihopa sig så jag är 100 % säker på att de e nånting levande.

    jag har 4 vuxna och en liten Diskus i karet, samt en L129 mal och 3 glasmalar..

    Akvariet är på 240 liter

    håller 29 grader i vattnet och har ljuset på 5 timmar om dagen .

    Jag uppskattar all hjälp jag kan få då jag inte vill att mina diskusar ska råka illa ut, de e "fel" fiskar att förlora om man säger så.

    karet har varit igång i ca 5 veckor.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Men visst är det väl de där helt ofarliga maskarna som kommer om det är varmt och finns mycket mat/matrester?!

    Hoppas att någon av proffsen ser din fråga..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nematoder: http://zoopet.com/forum/search.php?searchid=1809839
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det är med stor säkerhet nematoder. De är helt ofarliga, men är ett tecken på att du förmodligen matar lite väl mycket. Vissa fiskar gillar att smaska på dom, men om diskus gillar dom ska jag låta vara osagt.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Spartak
          • February 2007
          • 53

          #5
          okok då vet jag de.. tack så mkt gott folk.

          Kommentar

          Arbetssätt...