Fenröta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angiiee
    • December 2007
    • 34

    Fenröta ?

    Hej!

    Har två underbara nyfikna kampfiskar. Har en hona och en hane (ska köpa en till hona men vill veta vad som försigår i mitt akvarium först)..
    Min kampfiskhane hade jättelånga fina blåa fenor när jag köpte honom för ~1½månad sen.
    Nu är hans fenor inte långa och fina längre utan hälften så korta som de var från början..
    Är det fenröta han har eller har han fått sina fenor förstörda pga något annat?

    I akvariumet så finns det bara han, kampfiskhonan och en liten neontetra. (har inte haft råd att köpa nya kompisar till neonen tyvärr)..
    Akvariumet ligger på drygt 54L och jag gör vattenbyten på 20-30% en gång i veckan..

    Finns bilder på: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1768123
    (Obs! Den långfenade inte den kortfenade hanen..)

    Tacksam för snabba svar!
    Mvh /Angie
    Senast redigerad av Angiiee; 16 February 2008, 19:32.
  • jenny-penny
    • February 2008
    • 27

    #2
    Hej!

    Är det ett tvärtt snitt på fenorna eller är det ojämnt "slitage"? Fenröta är en sjukdom som sällan drabbar fiskar. Man känner igen fenröta på att det blir dett vitt tvärt snitt på fenorna och sen börjar de att försvinna. Är det inget snitt är det någon av de andra fiskarna som är där och nafsar på honom, med stor sannorlikhet har han inte fått "pli" på honan än. Finns det många gömställen i akvariet?

    //Jenny

    Kommentar

    • Angiiee
      • December 2007
      • 34

      #3
      Aha, okey! Då kanske det inte är fenröta iaf.. Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut när det började, men det började som stora revor i fenorna.. (finns en bild på min zoon om hur det såg ut när det hade börjat)
      Nu ser det ut som att det börjar som små hål i fenorna som sedan blir till revor i fenorna..
      Det skulle mycket väl kunna vara min hona, men jag tvivlar på det. Hon är världens snällaste, hon tittar bara på hanen och simmar breve honom.
      Fast det är iofs, skenet kan bedra..

      Gömställen finns det inte direkt överflöd av, men det finns några. Har ett ihåligt skepp med hål i som är kampfiskhanens favorit plus att jag byggt ett litet gömställe av några slipade glasstenar, sen finns ju alltid några växter som man kan simma bakom=)

      Finns det någon chans att hans fenor växer ut igen om det inte är fenröta, och kan man hjälpa till på något vänster?!
      Senast redigerad av Angiiee; 17 February 2008, 18:14.

      Kommentar

      • jenny-penny
        • February 2008
        • 27

        #4
        De kommer att växa ut så småningom, men det tar sin tid. Gömställen är viktigt att ha när man har kampfisk. Jag tittade på bilderna och jag tycker att det ser ut som bitskador och jag tror även att neonen kanske kan ha varit på honom också. Behöver inte vara honan, men var vaksam om du skaffar en till hona, vilket jag tycker du ska göra snarast, så att de inte biter för mkt på hanen. Det är viktigt att ha gömställen om man har fiskar som är så pass aggresiva som kampfisken ändå är. Har själv kampfisk så jag förstår hur du känner... Inte alls roligt när fenorna försvinner men de växer snart ut igen.

        Kommentar

        • Angiiee
          • December 2007
          • 34

          #5
          Skönt att höra! Har aldrig haft en enda sjukdom i mitt akvarie och jag har haft det i snart 1 år, så jag planerar att inte ha några sjukdomar heller:P
          Jo, har tänkt att köpa en ny hona och möjligtvis några neontetror och någon mal såfort som min kille får lön. Han tycker nästan lika mycket om fiskarna som jag gör :P
          Ska försöka fixa mer gömställen såfort som möjligt!
          Tack för dina svar!

          Kommentar

          • jenny-penny
            • February 2008
            • 27

            #6
            Att sätta växterna i akvariet så att de vildar en "skog" kan vara en bra ide redan nu kanske? Det bildar ju lite skydd i alla fall! Lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...