Snälla snabbt råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennypenny
    • January 2008
    • 75

    Snälla snabbt råd

    Here we go again...

    Ehh, har just nu liite otur med mina fiskar i mitt 300liters kar

    Nr 1: Har tre små praktbotior med vita prick.. (dom har inte så mkt vita prickar och i stort sett bara på sidorna av kroppen men dock vita prickar..)
    Hällde i seras protazol igår, men doseringen blev 5 ml för lite eftersom medicinen tog slut.
    Idag är den enda förändringen att prickarna har blivit liiite flera.

    Nr 2: Igår var alla andra fiskar precis som vanligt. Idag har nästan alla ordentlig fenröta, mest på sina bröstfenor, men även stjärtfenorna. = inte bra.

    Har följt anvisningen på protazolen, och idag bytt 80 % av vattnet. har även tillsatt grovsalt + aquatan + nitrivec för dessa nya 80 %

    Nu till den egentliga frågan:
    Finns det ngn medicin som man kan använda både till vita prick och fenröta??

    Om inte; kan man behandla med tex bactopur (som jag har hemma) och medel mot vita prick samtidigt??

    Jag är oändligt tacksam för svar snarast
    /Jenny
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    1, praktbotier är bärare av vita prick, vita prick är parasiter, det är då de släpper fiskens hud för att föröka sig som det går att få kål på dem med medicinen, oroa dig inte så mycket för vita pricken, det är lättbotligt och finns massor med bra medicin för det.

    Fenröta som det står på zoopets sjukdomsbas:

    "2Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
    Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén"

    Vad har du för temp i karet? skriv ner tempen du har. Du ska höja tempen till ca 28-29C

    har du praktbotier så ska du ha minst 28C hela tiden enligt mig då detta innebär att de "aldrig" får vita prick, mina har ej fått det på mer än 1 år nu efter att ja la tempen på 28. De får vita prick av stress samt fel temp.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Jennypenny
      • January 2008
      • 75

      #3
      Tack för svaret!

      Har Bactopur hemma,enligt innehållsförtekningen så innehåller det inte Nifurpirinol. Vad ska jag göra..
      Ska jag hälla i Bactopur nu eller ska jag vänta till i morgon och köpa ngt som innehåller Nifurpirinol?

      Enligt sera rådgivare-häftet som jag har så står det såhär om fenröta: "Fenorna ruttnar med vita ränder".
      Men det är inte riktigt så på mina fiskar, fenorna på dom är väldigt fransiga, genomskinliga och på vissa ställen vitaktiga partier.
      Kollade på JBL online hospital och enligt bild där så är det otvivelaktigt fenröta.
      /Jenny

      Kommentar

      • Jennypenny
        • January 2008
        • 75

        #4
        Glömde..
        Har just nu 26 grader i karet. Hade ca 27 igår under behandlingen med protazol.

        Måste köpa ny doppvärmare... den håller inte den temp jag ställer den på, måste ställa doppvärmaren ett par grader varmare dvs ställer jag den på 29 så blir det 26 i karet....
        /Jenny

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Jenny, fixa en ny doppvärmare direkt, och skaffa dig en bra. Gå in på första forumet på forumsidan, där det finns trådar om de tekniska prylarna. Där finns det gamla trådar om vilka märken som är bäst osv. Sen håller du tempen på 29C under medicinering då allt är grönt så har du den som standart på 28C.

          Inte konstigt att praktisarna fått vita prick då tempen höjs och sjunker.

          Ps är det jager doppvärmare du har så finns det en knopp på översidan av värmaren, du klickar upp knoppen och ställer in tempen rätt. Dvs är det 28C som den är inställd på och du har 26C i temp på vattnet så drar du alltså upp knoppen, ställer in värmaren på 26C och trycker ner knoppen igen. Därefter vrider du värmaren till 28C. Detta ställer alltså in tempen på rätt värde
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Tycker du ska behandla med vita prick medicinen som vanligt, tills sjukdomen försvinner, har för mig att du ska dosera några dagar extra också för att döda alla bakterier som "simmar fritt"

            Immorn då du fixar ny värmare (om detta behövs efter min beskrivning) så plockar du hem medicin med stark dos av ämnet som behövs och börjar behandla. Påpeka dock vilken vitaprick medicin du använder så du vet om du kan behandla med båda medicinerna samtidigt.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Jennypenny
              • January 2008
              • 75

              #7
              Har kollat, och det är inte en jagervärmare, hittar inget namn på den.. Verkar vara gammal.. Den följde med när jag köpte akvariumet..

              Funderar om den är glapp, då det ska lysa en lampa på framsidan när den värmer, och det har jag inte sett alls idag. Nu efter att jag tagit upp den och grejsat med den så lyser dock lampan... *skitvärmare*

              Jag ska in till stan imorgon, ska då köpa ny värmare och medicin. Men jag tror inte att jag häller i bactopur idag, ska köpa ngt som innehåller Nifurpirinol imorgon förmiddag..

              Tack för svaren Amaro!
              /Jenny

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Tänk också på att du slår ut alla bakterier i burken, inte bara de som orsakar fenröta. Det blir som att starta upp akvariumet på nytt.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  OBS: Det är mycket vanligt att värmare inte skapar den temperatur som de ställs in på, utan gör några grader varmare/kallare. Det kommer nog inte hjälpa att köpa en ny. Man får ha en vanlig akvarietermometer i akvariet, sen lär man sig ju vad värmaren ska stå på för att skapa rätt temperatur...

                  Det är stor risk för nitrit nu när du slår ut alla nyttobakterier i filtret med din medicinering. Var beredd med en flaska Nitrivec som du kan överdosera från, när du avslutat medicineringen. Och ha helst nitrit-tester hemma.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    En ny värmare är nog pålitligare än en gammal trotsallt
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...