Mager slöjstjärt, behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

    Mager slöjstjärt, behöver råd

    Jag har ett akvarium på 180l med endast 2 st slöjstjärtar i (de är ca 6cm stora). Akvariumet har varit aktivt endast i ca 2-3 veckor. Nu har den ena slöjstjärten vid namn Klaus blivit rätt mager, ointresserad av mat, håller sig i övre delen av vattnet och har ihopfällda fenor. Jag ser inga yttre skador eller tecken på tex parasiter utan han ser hel ut. Den andra fisken äter, är pigg och glad. Snälla kan ni ge mig råd? Hur ska jag få min fisk att bli bra igen? Även om jag inte ser några tydliga tecken på sjukdom så vet man att en fisk som inte äter ordentligt ej heller mår helt bra.

    Jag har kollat nitritvärden med jämna mellanrum och det har varit en del höga värden som jag har åtgärdat genom vattenbyten. Nu känner jag att akvariet ändå är "inkört" och jag har fått en hel del bruna alger som jag tolkar som att nitriten har blivit till nitrat. Filter fungerar väl. Jag gör vattenbyten ca 3 ggr i veckan endast 10-15% då jag ibland behöver sänka vattentemperaturen som nu ligger på 23-24 grader.

    Har knappt sett fisken bajsa men någon vecka tidigare var bajset lite ovanligt ljust och hade en bubbla i sig. Denna vecka har jag sett en kort ljus bajskorv (dvs ljusare än maten som den äter, har hört att detta är onormalt).

    Vad göra? Tack på förhand.
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

    #2
    Tänkte tillägga att den nu ligger på botten istället för att kippa vid ytan. Ska testa tillsätta salt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Även fisk blir sjuka, om du har nu torrfoder prova med frysfoder och se om det blir bättre.
      Du kan även prova med ett lite större vattenbyte på 30%.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Tinet
        • April 2006
        • 93

        #4
        Fisken är död. Dess kropp blev alldeles insjunken, även ögonen, och gälarna stack ut något fruktansvärt. Den låg på botten och hade små spasmer med jämna mellanrum. Avlivade den. Tror verkligen inte att varken frysfoder eller vattenbyte hade fungerat. Om det är någon som vet vad denna sjukdom kan ha hetat så skulle jag gärna vilja veta eftersom jag aldrig har hört talas om något liknande.

        Kommentar

        Arbetssätt...