Vitaprick-sjukan!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skakle
    • January 2008
    • 5

    Vitaprick-sjukan!?

    Hej!

    Skriv tidigare om att en av mina neontetror uppträdde konstigt. Efterlite nogranna observationer märkte jag att dem flesta tetrorna hade ca en prick på fenorna, även en av mina platys hade en prick. Kan det vara vitaprick sjukan eller? Startade mitt akvarium för ca 1 månad sedan. Har bara märkt av att dem har ca en prick vardera så det är inte mycket men eftersom en av tetrorna uppträder konstigt, andas mycket så kanske det är bäst att medicinera? Är glad för all hjälp jag kan få, är mest rädd om mina silverhajar.

    100L Akvarium
    6 Neontetra
    2 Platy
    2 Ancistrus
    2 Små Silverhajar.
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    skulle tro e de vitaprick om prickarna e vita, finns mediciner att köpa i zooaffärer. bäst att börja såfort man ser en prick en att vänta tills man e 100% för då e de ofta försent
    Diskus

    Kommentar

    • Zanders
      • December 2007
      • 177

      #3
      Jag har alltid undrat. Är dena sjukdom verkligen så vanlig eller beror det på smitta via butik innan man köper sin fisk eller kanske för att köparna till och med tömmer ner vattnet från butiken i akvariumet ? detta är inget påhopp på nått sätt men jag har alltid undrat. Jag tycker det verkar som om det händer väldigt ofta!
      Min blog : http://zanders.apics.se

      Kommentar

      • spun_as_hell
        • January 2008
        • 42

        #4
        Den ligger latent i fisken, alla fiskar... Om jag fattat rätt, rätta mej om jag har fel!

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          Jopp, parasiten finns latent i vatten och i fisken.

          Jag skulle hävda att vita prick ALLTID är ett resultat av stress. Alltså en fråga om ex. under vilka förhållanden fiskarna hålls. STORA vattenbyten skulle jag hävda är (kan vara) en utlösande faktor till sjukdomen, dålig vattenkvalitet (ex. nystartade kar). Kommunalt vatten (klor/kloramin?) verkar innebära mer problem en en god brunn utan klorering.

          Jag skull hävda att det är en indikator på att något inte står riktigt rätt till i många fall.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Nej, fiskar är inte automatiskt bärare av vita prick. På så sätt är den inte latent. Men visst kan de bära på den långa tider, och den kan bryta ut vid de tillfällen Hagi skriver om.
            Rätt utförlig artikel om vita prick: http://edis.ifas.ufl.edu/FA006
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Hagi
              • December 2007
              • 240

              #7
              Ja.... forskare anser att de finns latent hos de FLESTA fiskar *slarvigt av mig*, men jag brukar utgå ifrån att de alltid är så. Dessutom säger forskare att parasiten finns närvarande i ALLA vatten. Så i princip klarar man sig inte oavsett!
              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

              Kommentar

              • Vollez
                • March 2007
                • 115

                #8
                Nästan varje gång jag har ordnat om i karet i ganska stor skala så får mina fiskar vitaprick, byter vatten i samma veva men det gör jag även när jag inte stökar omkring i karet. Så jag måste nog säga att botior får vita prick väldigt lätt av stress eller om det är miljöombytet=stress. Fast är väldigt lätta att bota med costapur. Har haft det ett antal gånger i karet dom enda som dött av det är platy. Fast mina inavlade platys verkar få den mesta skiten som finns och klarar det inte så bra.

                Sen så är det även en tillfällighet att just när man köpt nya fiskar så kommer det gärna vita prick. Fast tror detta orsakas av stressen hos fisken man köpt och inte från vattnet i affären.

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vollez
                  Nästan varje gång jag har ordnat om i karet i ganska stor skala så får mina fiskar vitaprick, byter vatten i samma veva men det gör jag även när jag inte stökar omkring i karet. Så jag måste nog säga att botior får vita prick väldigt lätt av stress eller om det är miljöombytet=stress. Fast är väldigt lätta att bota med costapur. Har haft det ett antal gånger i karet dom enda som dött av det är platy. Fast mina inavlade platys verkar få den mesta skiten som finns och klarar det inte så bra.

                  Sen så är det även en tillfällighet att just när man köpt nya fiskar så kommer det gärna vita prick. Fast tror detta orsakas av stressen hos fisken man köpt och inte från vattnet i affären.
                  Ganska typiskt faktiskt. Först rotar man omkring i botten (där parasiten kan finnas latent) med allt vad det innebär =stress, dessutom gör man ett stort vattenbyte (kanske med kommunalt klorerat vatten dessutom) =stress. Nya fiskar (dramatiskt miljöombyte i ex vattenvärden samt miljö) =stress

                  Stress, stress och stress. Det här har jag sagt tusen ggr. i olika sammanhang och jag kommer att fortsätta -överdriv inte, pilla inte i onödan, bättre göra för lite än för mycket, fiskar och växter gillar stabila förhållanden, sjukdomar och alger gynnas/triggas däremot av förändring. Själv hade jag "pricken" senast -02 el -03 och det var i odlingslokal där det byttes fett med (kommunens klorerade) vatten! Jag tror inte det är en tillfällighet att det var så pass länge sedan sist!
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...