Diskus skadad :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spartak
    • February 2007
    • 53

    Diskus skadad :(

    ahh detta är inte bra för mina nerver...

    kl är 03:55 kom preciss hem från festen...

    smög/gick förbi akvariet nu preciss och jag hörde en jävla splash i vattnet, de lät väldigt högt, satte igång lyset för att se vad som har hänt så ser jag att ena diskusen har åtdragit sig en massa skador, skrapat båda sidorna, om jag ska försöka beskriva skadorna så är de små kött repor "det ser inte bra ut" och han låg där livrädd, den andra diskusen "hans kompis" låg horisontellt dock hade han inga synliga kött skador, misstänker att han har krockat med honom i paniken, resterande diskusar såg att må bra ut...

    jag har inget vasst i karet, misstänker dock bakgrundet.

    jag måste ha skrämt dem när jag gick förbi...

    vad/hur ska jag göra nu för att få rätt på detta ... är rädd för infektioner..

    ska jag salta vattnet ? är dem alltid så här rädda av sig ? varför ?
    Senast redigerad av Spartak; 10 February 2008, 04:28.
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    #2
    Ojoj!
    Den måste ha blivit rejält skrämd verkar det som.
    Jag har läst någonstans att man ska försöka se till att man inte bildar skugga mot akvariet. Hade du belysning tänd så att du hamnade mellan den och akvariet så kan ju det vara orsaken.

    Men jag är nybörjare på detta, har dock märkt att makens discus reagerar på skuggor som faller över akvariet när man kommer och går in i fiskrummet.

    Jag kan inte hjälpa dig med behandlingen heller tyvärr. Dock så brukar ju första budet alltid vara salt.
    Senast redigerad av Ramnissan; 10 February 2008, 08:14. Anledning: Missat ord

    Kommentar

    • daemon
      • February 2007
      • 75

      #3
      Hejsan
      Börja inte att salta akvariet innan du ser att det är infekterat.
      Fiskar har väldigt bra läkkött så jag skulle vänta.
      Ha koll på diskusen efter bommullsliknande tussar.
      Har den det så kan du ha salt i akvariet för då är det svamp.
      Det är det troligaste den kan få.
      Du kan ju dra för fönstren i rummet om det är så att den har blivit rädd för billysen utifrån.
      Annars så kann jag bara ge dig rådet att vänta och se.
      Skriv gärna och tala om hur det går
      MVH Daeon

      Kommentar

      Arbetssätt...