Jag har haft väldigt otur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanna!
    • January 2008
    • 31

    Jag har haft väldigt otur.

    Det började med att mina röda platys i mitt akvarium på 73 liter började få små tusslinkande prickar i ansiktet. Då gick jag till djuraffären och köpte salt eftersom det kan hjälpa platys i vissa fall. Efter att ha väntat 2 dagar var det inte bättre och jag köpte då JBL's punktol mot vitapricksjukan. Jag har medicinerat i 15 dagar nu och det är ju sista behandlingsdagen idag. För några dagar sedan gick akvariet sönder också och jag fick flytta fiskarna till en samlaback på 22 liter i väntan på nytt akvarium. Tussprickarna har inte försvunnit och inte blivit fler. Jag har 2 svarta platyhonor, 2 korallplatyhanar, en röd platyhona, 10 vinkeltetror + platyyngel. Mina 2 svarta platyhonor visar inget vitt på kroppen utan det är bara min röda platy hona och mina röda platy hanar. Inte ynglen eller vinkeltetrorna. Igår blev den ena hanen sjuk och trött han har varit sjuk hela dan idag och bara legat mot botten så vi bestämde oss för att avliva honom. Jag eller mamma vågade inte göra det utan vi väntade på att pappa skulle komma hem, nu när han kommit hem så tror vi att platyhanen redan är död Han är tjockare än vanligt och har utåtstående fjäll. Kan han fått bukvattensot? är det smittsamt? Jag är grymt arg över att det gått så dåligt, är det nån som vet vad platysarna är för sjuka?

    Det här blev väldigt långt, hoppas någon orkat läsa igenom allt
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    vita prick och sen bukvattenssot
    Diskus

    Kommentar

    • johanna!
      • January 2008
      • 31

      #3
      Ursprungligen postat av danneregner
      vita prick och sen bukvattenssot
      Men det är ju inte många små prickar. Jag har ju behandlat mot vitaprick i 15 dagar och det har ju inte hänt nåt. Alltså det är bara typ en större prick vid gälarna inte många små.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Är akvariumet nytt? Hur sköter du vattenbytena?

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Tussarna låter mer som bakterier
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • johanna!
            • January 2008
            • 31

            #6
            Ursprungligen postat av _Lena_
            Är akvariumet nytt? Hur sköter du vattenbytena?
            Jag köpte akvariumet begagnat så nej det är inte nytt. Jag slamsuger 30 % varje vecka.

            Kommentar

            • johanna!
              • January 2008
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Tussarna låter mer som bakterier
              Ja, jag tippar inte på att det är vitaprick iallafall.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Ursprungligen postat av johanna!
                Jag köpte akvariumet begagnat så nej det är inte nytt. Jag slamsuger 30 % varje vecka.
                Om det är nyuppstartat räknas det som nytt i fiskhänseende och det behöver skötas noga med få fiskar och lite amt för att itne få en massa nitrit som är giftigt för fiskarna.

                Kommentar

                • johanna!
                  • January 2008
                  • 31

                  #9
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  Om det är nyuppstartat räknas det som nytt i fiskhänseende och det behöver skötas noga med få fiskar och lite amt för att itne få en massa nitrit som är giftigt för fiskarna.
                  Ja såsett är det inte nytt nej. När jag hade startat upp det så väntade jag 3 dygn och då flyttade 2 platys in. Efter 2 veckor köpte jag 3 platyhonor. Efter ytterligare 5-7 veckor köpte jag 10 vinkeltetror.

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    jaaaaaaaaaaaa! nu vet jag, svamp!! följt av bukvattenssot
                    Diskus

                    Kommentar

                    • johanna!
                      • January 2008
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av danneregner
                      jaaaaaaaaaaaa! nu vet jag, svamp!! följt av bukvattenssot
                      Nja, när jag var i djuraffären så stämde inte beskrivningen av svamp in på mina fiskar, vi satt typ jätte länge där och läste en dum bok där det stod om svamp, men personalen visste inte vad det var för sjukdom. Men kan bukvattensot vara en följd sjukdom till svamp? Det är ju troligare att det är svamp en vitaprick iaf.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Bakterier kan likna svamp ibland så man tar fel
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • johanna!
                          • January 2008
                          • 31

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Bakterier kan likna svamp ibland så man tar fel
                          vadå för bakterier??

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #14
                            fasen jag som trode jag hade lösningen, aja de kanske e parasiter med päls eller nått
                            Diskus

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Man ska aldrig medicinera om man inte är helt säker på att det är den sjukdom man tror... Tussar är högst troligen INTE vita prick... Medicin är mycket starkt för fiskarna och det slår ut en massa nyttiga bakterier i akvariet, så att dessa dör. Alltså inte alls bra! Gör inte rent filtret nu, och håll koll på nitrit-värdet med ett dropptest så att det inte rusar iväg... Gör regelbundna små delvattenbyten.

                              Tussar låter mera som svampinfektion, eller parasitangrepp eller bakterieinfektion av något slag. Det finns massor av åkommor som fiskar kan få, som INTE är vita prick...

                              Titta på denna sida, här ser du massor av symptom på fisksjukdomar, vilket liknar dina symptom mest? De första bilderna på sidan visar vita prick.. Längre ner finns "fungus", som är svampangrepp som liknar tussar. Titta och jämför.
                              Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.
                              Senast redigerad av toccata; 09 February 2008, 21:11.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...