Nystart av Akvariet pga Sjukdom. Hur förebygga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Nystart av Akvariet pga Sjukdom. Hur förebygga?

    Hej.

    Har tyvärr förlorat mycket fisk i akvariet pga svampsjukdommar som tog nästan alla Guppy.

    Jag håller på att nystartar karet och har noga kokat allt grus, filter och dekorationsstenar.

    Har torkat ur hela akvariet och sköljt ett par gånger.

    Just nu står det med all sand och dekorationer klar och uppfyllt med hälften av vattnet, inge fiskar eller växter.

    Hur ska jag starta upp det hela nu?

    Fylla upp mer vatten, salta lite och dosera Aquatan och efter ett dygn köra återställare med Nitrivec som vanligt och efter hand fylla på med fiskar.

    eller ska jag köra en dosering med Sera Mycopur?

    Jag har 2st Kuliålar och en större Plecomal som ska med över som överlevt svampsjukdommen (De blev aldrig smittade, inte det minsta till symptom på dem) Sen ska jag börja med Scalarodling.
    Stort antal växter ska med igen.

    Känns dumt att köra en förebyggande dosering det första man gör när man sanerat så pass, gör man ändå det så måste mycopur:en låta verka sin tid med växterna i. Sen bör man väl göra ett rejält vattenbyte och börja om med aquatan och nitrivec men då kan man ju helst inte ha ålarna och malen i från början och börjar man med aquatan+nitrivec så fördärvar man väl det med mycopur:en om man tar det i den ordningen.

    Hur pass seg är svampsjukdommar?
    Kan den överleva och slå tillbaka mot nya fiskarna med 100% nytt vatten och nystartad bakteriekultur. Fiskarna som återvänder kan knappast bära på svamp fortfarande och växterna ska de i före eller efter nitrivec:en för att minimera att svampen återkommer.

    Mycket tacksam för hjälp här, hoppas det inte är allt för otydligt

    / Martin

Arbetssätt...