Alla fjärilsciklider döda :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wooxer
    • November 2007
    • 46

    Alla fjärilsciklider döda :(

    Köpte mig en grupp på 6 st fjärilsciklider tidigare i veckan.
    Under gårdagen så såg jag att en av dem hade ett lite svullet öga och såg lite krasslig ut men tänkte inte mer på det.
    Däremot när jag kom hem från jobbet idag så låg ALLA 6 fjärilscikliderna döda på bottnen!

    Ingen av det andra fiskarna ser ut att må dåligt, har mätt värdena och det är stabilt PH på ca 7 och ingen nitrit!

    Tänkte se om ni har någon idé på vad det kan vara som gjort att de dött allihop pang bom bara.
    Senast redigerad av wooxer; 08 February 2008, 21:28.
    310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    hmm dålig vattenkvalite tror jag. 4 fjärillar dom för mig för jag glömde byta vatten på ett bra tag (va ska man göra hade ett prov i varje ämne den kommande månaden typ). svullet öga skulle jag tro va att de hade blivit inflamerat.
    Diskus

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Det ämne du ska vara uppmärksam på är NITRIT, inte nitrat... Köp ett dropp-test för nitrit (stickor är inte bra) och mät noga. Byt 20% av vattnet några dagar i rad, och minska sen ner på vattenbyte när du märker att halten minskar... Och tillsätt Nitrivec i stora mängder. OM du upptäcker nitrit alltså, det kanske inte är det

      Hur ofta gör du delvattenbyten, vad har du för filter? Hur stort är akvariet? Finns det fler fiskar där och hur många? Hur länge har akvariet varit igång?

      Det är några vanliga frågor som är viktiga att svara på och tänka över, för att ana vad som är fel.

      Regelbundna delvattenbyte på 30% en gång i veckan är bra att göra, gör du det? Och sparsam matning tills du vet vad som är fel. Hoppas du inte gör rent filtret ofta, för det kan ju skapa problem med vattnet.

      Hoppas du får fler svar..
      Senast redigerad av toccata; 08 February 2008, 21:13.
      / Ebba

      Kommentar

      • wooxer
        • November 2007
        • 46

        #4
        Oj jag skrev fel i mitt förra inlägg, det är nitriten som jag mätt upp och testet visade inget!
        Karet är ett 310L som har varit igång i lite drygt 3 månader och jag gör delvattenbyten på ca 30% varje vecka, kör med ett Fluval ytterfilter.
        Har discus, en mindre grupp kakaduciklider samt neontetror och pansarmalar.
        Inga av dessa fiskar visar några som helst tecken på sjukdomar eller att de mår dåligt!
        Senast redigerad av wooxer; 08 February 2008, 21:27.
        310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

        Kommentar

        • [lum]
          • June 2007
          • 137

          #5
          Fjärilar kan vara välldigt kännsliga fiskar tyvärr. Nästan säker på att vi blev av med ett par p.g.a. PH-svängningar. Dropptest påvisade hller inte nån nitrit och alla andra fiskar mådde bra.

          De var inte överdrivet stressade då? Koppa du dem länge? Blev de jagade av kakaduorna? Hade de viloställen var de kunde gömma sig och stressa av utan att de andra invånarna schasade iväg dem? Bara lite brainstorming...

          Kommentar

          Arbetssätt...