jätteskygga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    • November 2007
    • 106

    jätteskygga fiskar

    i går satte jag i fiskar i mitt kar 10 st tigerbarber och ett par multispinosa karet har varit igång i 3 månader och jag har aldrig haft problem förr men nu är alla fiskar sannslöst skygga å fega ,helt genomskinliga har haft båda sorterna förr och upplevt dom som ganska tuffa av sig har testat nitrit och det var noll kan det vara nitrat ?? har ju gött med pmdd ett tag . gjorde ett stort vattenbyte åxå igår innan jag satte i fisken ytterfiltret har inte varit i gång så länge heller men nitriet var ju noll

    vad kan det vara
    Senast redigerad av evilsteken; 07 February 2008, 22:03.
  • evilsteken
    • November 2007
    • 106

    #2
    ingen som har någon teori , det enda jag kan komma på är nitrat eller möjligen för mycke syre av det stora vattenbytet ca 50 % plus att jag bökat rätt mycket å möblerat om

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Är tigerbarberna framme mycket? hur stort är karet och hur är det inrätt?
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • evilsteken
        • November 2007
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av patriksg
        Är tigerbarberna framme mycket? hur stort är karet och hur är det inrätt?
        nä jag tycker barberna åxå är fega men dom syns ju mer än cikliderna det är inrett med en stor rot i mitten och 2 skapliga stenrös på sidorna jättesvärdplanta och valesineria på kortsidorna , har haft exact samma fisksetup förr och då funkade det kanon fick lek åxå , ser att dom är framme hela tiden nu för lyset har slocknat så dom kanske kommer igång

        ps karet är på 160liter och spinosorna är ca 7 och ca 10 cm

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          hur stort är det? sen brukar nya fiskar vara lite fega av sig, och dom som var i innan kanske blev rädda av alla nya... tror det kommer igång om några dagar så oroa dig inte än, mät värderna i vettnet om du kan =)
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • evilsteken
            • November 2007
            • 106

            #6
            jo visst är det så men man blir lite orolig när dom bara står å trycker , kan bara mäta nitrit och ph och det ligger bra än så länge

            ph 7,5
            nitrit visar noll på dropptestet
            sen har jag ju 13 liter filtervolym och 1500 liter/timmen så det borde räcka ;-)

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              säkert en ammoniak topp! då blir fisken förgiftat och beter sig som du skriver... och då kan nitrittestet visa noll!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • evilsteken
                • November 2007
                • 106

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                säkert en ammoniak topp! då blir fisken förgiftat och beter sig som du skriver... och då kan nitrittestet visa noll!
                och hur ska man bete sig då då ?

                Kommentar

                Arbetssätt...