Vita prick!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spun_as_hell
    • January 2008
    • 42

    Vita prick!

    Nu har jag fått vita prick upptäckte det igår eftersom ALLA mina kardinaltetror sakta men säkert dött uunder natten och följande dag. Utöver dem verkar mina blå-ciklider var drabbade men inte mina scalare. Hur kan det komma sej? Har medicinerat och cikliderna verkra redan må lite bättre.




    Har:
    5st scalare
    10st blå-ciklider
    Hade 13st K.tetror

    Allt detta i ett 160 liters kar, vet att det i framtiden är en för liten yta alla dem men de är fortf. väldigt unga/små och planerar att byta upp mej!
    Senast redigerad av spun_as_hell; 07 February 2008, 16:09.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Fiskarnas känslighet för parasiten varierar från art till art. Allra känsligast verka vara sådana med tunna fjäll eller inga fjäll alls - som tex praktbotia. Tjocka slemskikt är också ett skydd. Det är min teori, iallafall.
    Nu vet jag inte hur skyddade just kardinaltetror är, men visst ser de ut att ha lite tunnare fjäll än skalarer och blåciklider?
    Ändå, parasiterna finns kvar i akvariets grus - kör gärna tre behandlingar på raken och höj tempen så högt du vågar under tiden. Då blir de frisimmande snabbare så att medicinen kan ta kål på dom!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • spun_as_hell
      • January 2008
      • 42

      #3
      Aha så värmen gynnar parasitens simmande?

      Kommentar

      • spun_as_hell
        • January 2008
        • 42

        #4
        Hmm hur högt vågar jag höja för mina ciklider o sclares? Har nu 28 grader i karet.

        Kommentar

        • spun_as_hell
          • January 2008
          • 42

          #5
          Skall idag göra delvattenbyte för att sen dosera i ny medicin. Skall jag dosera nytt för totala vattenmängden eller enbart för den mängd jag byter?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            För den mängd du byter. 28 grader är nog vad man vågar...gå inte högre.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • spun_as_hell
              • January 2008
              • 42

              #7
              Nu så börjar fisken se riktigt kry ut igen!
              RIP mina tetror!

              Kommentar

              Arbetssätt...