Behöver snabb hjälp :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennypenny
    • January 2008
    • 75

    Behöver snabb hjälp :-)

    Köpte i söndags ett 300 l akvarium med allt, dvs fiskar + all inredning. Vi tog med oss så mkt vatten vi kunde av det som fanns i karet, och har fyllt på lite med nytt när vi kom hem med det. (men det är ju inte uppfyllt helt än på ett tag)
    Till saken: bland dom medföljande fiskarna så finns en (stor) ensam tigerbarb som inte såg helt kurant ut när vi hämtade karet (hon jag köpte det av var less och brydde sig inte så mkt..) och nu syns det tydligt att den har fenröta. Även koppartetrorna har vit kontur på fenorna (fenröta??), men tigerbarbens fenor är tydligt "frätta".

    Frågan är, törs jag behandla hela akvariet nu när det är så nyligen "omstartat"??
    Har använt Aquatan, Nitrivec och grovsalt i det. Har även testat vattnet, och värdena är bra.
    Jag har bactopur hemma. Om jag behandlar med det, visst måste jag låta bli att fylla på vatten i karet under behandlingen? (Dum fråga kanske men jag är ny på det här ;-))

    Resten av fiskarna verkar vara pigga och mår bra :-)

    Jag är jättetacksam för svar!!!

    /Jenny
    /Jenny
  • cattus
    • August 2007
    • 167

    #2
    Du bör behandla fiskarna så snart som möjligt. Annars dör dom. Behandlar du akvariet med bactopur tar du även död på bakterierna i filtret, dvs du får fortsätta behandlingen med nitrivec tills 10 dagar efter behandlingen är klar.
    Gör ett delvattenbyte eller fyll upp akvariet helt(blir samma sak) innan behandlingen. Behandla enl anvisning och gör sedan ett delvattenbyte efteråt. Fortsätt då minst 10dagr till med Nitrivec.
    Att behandla akvariet fast det är så nystartat är inget svårt val, du har eg, inget annat val......om du vill att de skall överleva. Ev. att flytta bort de sjuka fiskarna och behandla dom för sig själva då möjligtvis...
    Allt går om man vill...

    Kommentar

    • Jennypenny
      • January 2008
      • 75

      #3
      Tack för svaret!
      Lite följdfrågor... :-)
      Hur många dagar efter behandlingens slut kan jag göra delvattenbyte?
      Ska jag fylla på med nitrivec enligt doseringen till antal l vatten och sedan låta det vara eller ska jag fylla på varje dag?

      /Jenny
      /Jenny

      Kommentar

      • Jennypenny
        • January 2008
        • 75

        #4
        Just det, tigerbarben har en vit prick i ena ögat också, men inga fler vita prickar någonstans. vad kan det vara?
        /Jenny

        Kommentar

        • Jennypenny
          • January 2008
          • 75

          #5
          en till dum fråga.... *;-)*

          Akvariet är ju på 300 l. Men den faktiska mängden vatten blir ju inte 300 l, då det är rötter stenar mm..

          Ska jag dosera bactopur till 300 l eller den faktiska vattenmängden?

          /Jenny :-)
          /Jenny

          Kommentar

          • Jennypenny
            • January 2008
            • 75

            #6
            Någon?
            /Jenny

            Kommentar

            • cattus
              • August 2007
              • 167

              #7
              Du kan ju aldrig riktigt veta exakt hur mycket som är vatten eller volym inredning, så medicinera alltid efter yttre "vattenvolymen". Gör vattenbytet 2-3 dagar efter sista behandlingen. Nitrivec skall du använda dagligen i 10 dagar för att få igång bakteriefloran. Fostsätt sedan 1 gg/1dos vid varje vattenbyte, filterrengöring.
              Allt går om man vill...

              Kommentar

              • Jennypenny
                • January 2008
                • 75

                #8
                Tack för svaret!!
                /Jenny

                Kommentar

                • Jennypenny
                  • January 2008
                  • 75

                  #9
                  Nu är det gjort. Det får bära eller brista :-)

                  /Jenny
                  /Jenny

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jennypenny
                    Nu är det gjort. Det får bära eller brista :-)

                    /Jenny
                    har du redan börjat med bactopur? annars skulle jag råda att avvakta för fenröta kan man komma tillrätta med genom en bra vattenkvalite och är inte så akut! du kan få väldiga problem att få karet att fungera efter en bactopur omgång...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      .. sen kan jag rekommendera fishtamin (vitamin på flaska) som du ger varje eller varannan dag i ett par veckor för att stärka fisken! jag har själv märkt en possitiv effekt med den och mina fiskar har peppar peppar inte sjukskrivit sig på ett par år, utan de är på jobbet varje dag som statister!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Jennypenny
                        • January 2008
                        • 75

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        du kan få väldiga problem att få karet att fungera efter en bactopur omgång...
                        Det lät ju uppmuntrande.. *asg* har redan börjat med bactopur... *typiskt*
                        Men fenan på tigerbarben var ok igår kväll, alltså inte så mkt "frätt", och imorse var det betydligt värre!! Nu när bactopur varit i ett tag så verkar faktiskt fisken piggare.. Alla övriga fiskar verkar också pigga. Värdena på vattnet är bra enl. dropptest och sticka. Jag håller mitt hopp till nitrivec att jag inte får väldiga problem!
                        /Jenny

                        Kommentar

                        • cattus
                          • August 2007
                          • 167

                          #13
                          Jag hoppas att det fungerar, du får ju hjälp med bakteriekulturen med Nitrivecen igen. vid flytt så blir fiskarna stressade och det kan utlösa massor av sjukdomar, speciellt som hon inte hade skött akvariet på slutet också. Men som Åheim säger, det bästa är att förebygga; vattenkvalité, foder/vitaminer, fiskar som passar bra ihop är också viktigt så att de inte stressar varandra.
                          Allt går om man vill...

                          Kommentar

                          • Jennypenny
                            • January 2008
                            • 75

                            #14
                            Ja och den här sjuka tigerbarben är ju ensam, alltså det finns inga andra tigerbarber och det är ju väldigt stressande för den. När (om) den har återhämtat sig från rötan så har jag fått löfte att få byta in den på en jättebra butik, ska även byta in lite flera fiskar

                            Vill ha lite mera färgade fiskar + att det är 4 stora scalarer i två "läger", och dom tål inte varandra. Så jag hade tänkt byta in två, och behålla dom två "marmorerade" varav den ena är stooor... och jättefin :-)

                            Sedan är det 8 stora koppartetror och några färglösa ciklider som ska bort :-)

                            Min man vill även att vi byter in den gigantiska malen (plecostomus) för han tycker den ser ut som en simmande fläskfilé *asg*.. Men jag tycker att den är ganska söt Fast det är klart.. den kanske vill ha ett större akvarium? (Den kanske är kring 25-30 cm)
                            /Jenny

                            Kommentar

                            Arbetssätt...