Guldfisk som simmar i cirklar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • el.mojno
    • February 2007
    • 3

    Guldfisk som simmar i cirklar

    Hej

    Har ett gäng shubunkins och ett par slöjstjärtar. Den ena slöjstjärten började idag att simma i cirklar längs botten och beter sig allmänt skumt. Den simmar hela tiden åt vänster och bumpar in i stenar osv. Jag läste nåt om liknande problem med slöjstjärtar och att det då handlade om simblåsan, känns väl som att det just detta som är min stackars firres problem nu.

    Vad är det bästa att göra, ska man avliva stackarn omedelbart eller har nån nåt tips på nån lysande lösning? Finns det nån risk för att det är smittsamt och att jag därför genast skall avliva den?

    Föresten, för ett par veckor sedan medicinerade jag karet med "allmänt desinfektionsmedel" pga. en annan fisk som hade konstiga knölar på fenorna (typ som broskklumpar). Detta är klart förbättrat efter medicineringen. Har väl inget att göra med mitt nu aktuella problem, men det kändes relevant att nämna.

    Tacksam för hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    det kan också vara parasiter som angripit hjärnan på fisken som då får dessa störningar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • el.mojno
      • February 2007
      • 3

      #3
      Går det att medicinera?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av el.mojno
        Går det att medicinera?
        inte i det stadiet... men det finns medicin tror den heter cypronipur? Men friska och starka fiskar står emot parasitangrepp men dina mår nog inge vidare bl.a pga att du just har medicinerat!
        Senast redigerad av åheim; 05 February 2008, 00:32.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...