Mina rudor mår dåligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    Mina rudor mår dåligt!

    I mitt akvarium, där jag har tre små abborrar, tre guldfiskar och två rudor, ser inte rudorna ut att må bra. På senare tid har de börjat få vita fläckar på sig som om de har skrapat bort slemhinnan. Jag tänkte att jag hade för höga nitrit -värden så jag bytte ut hälften av vattnet. Men nu i eftermiddags såg jag att den minsta av rudorna låg fastklämd under stocken i mitt akvarium helt orörlig. När jag lyfte undan stocken vaknade den dock till liv och försökte desperat simma in under stocken igen. Jag flyttade då över den till en plastbalja fylld med regnvatten som jag änvänt som provisoriskt akvarium innan.

    Var det här rätt gjort? Är det större chans att den överlever i en tank utan filtrering, än i mitt 120 liters akvarium med ett stort tre-kammars innerfilter och ett Eheim ytterfilter?
    I den cirka 10 kvadratmeter stora naturliga dammen där jag fångade rudorna är vattnet grumligt och vattenrörelsen är inprincip lika med noll. Är det kanske på grund av att jag har för mycket filtrering, rörelse och syre i vattnet som rudorna mår dåligt? Jag tycker själv att det här låter konstigt men rudor klarar ju av extremt låga syrehalter och det kanske är så de trivs bäst? Jag skall nämna att ingen av de andra fiskarna jag har ser ut att må dåligt.

    Både akvariumet och plasttanken står på utsidan men i akvariumet har jag en doppvärmare i som håller vattnet på en temperatur runt 10 grader. Vattnet i plasttanken är cirka 3 grader varmt.

    Jag är väldigt tacksam för svar på mina frågor och råd om hur jag ska få min fiskar att överleva.
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    #2
    Ingen som kan ge mig nåt tips på hur jag ska få min ruda att överleva?

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Sätt dit en luftpump så funkar det i baljan och lite grus från akvariet kan vara bra. Det är inte så att någon har börjat stressa/spöa den? Ibland kan det bli bara en som råkar ut för det. Mår den bättre i baljan? Skulle höja upp tempen i baljan från 3graderna iaf. Dom mår inte dåligt av bra vatten.
      Senast redigerad av eriahl; 05 February 2008, 00:02.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Sätt tillbaka dem till dammen.
        Hur många grader är det där Rudan är.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...