Svårbotad sjukdom. Behöver goda råd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Svårbotad sjukdom. Behöver goda råd.

    Hej

    Tyvärr måste jag som nyreggad medlem komma med lite frågor då mina fiskar inte svarar bra på medicineringen.

    Det är ett 60 Liters Sällskapsakvarium det gäller.

    Guppy i alla åldrar, en salig blandning.
    2 par Black Molly med 30-40 yngel
    3 par Svärdbärare
    1 Plecomal

    Det hela började med att en gammal guppyhona hade svårt att simma stabilt, oftast var hon vid ytan och kippade efter luft, när hon inte längre kunde hålla sig upprätt så tog jag bort henne, tänkte inte mer på det då det vart en seglivad som vart med länge och alla andra fiskarna var i toppform. Ett par dagar innan hade jag gjort ett vattenbyte så det kanske knäckte henne.

    Sedan började ett 2-3 guppyhonor få vita partier, mest på ryggen och verkade må sämre. Precis om om det började ruttna bort.
    Fiskarna hade lugnat ner sig och höll sig till ytan.
    Aptiten var det inge fel på och såg inga tendenser till angrepp på andra fiskar.

    Då medicinerade jag en omgång med "eSHa 2000" som jag blivit rekommenderad att använda.
    Saltade vattnet och höjde temp till 27-28 grader som jag läst att man ska göra.

    Jag doserade efter anvisning med 25droppar mer 100 liter vatten första dagen och halverad dosering under dag 2 och 3. I mitt fall 14+7+7 droppar.

    Det hjälpte inte alls utan fler fiskar fick problem, ögonen började bli vita och grumliga på flertalet fiskar.

    Gjorde ett vattenbyte på 50% av vattnet och rengjorde pump, lät det vara ett dygn och sedan medicinerade jag med "Tetra ContraIck".
    Engångsbehandlingen som gör hela akvariet blått och ska verka några dagar.

    Det har nu verkat 3 dygn och fiskarna har inte blivit bättre men heller inte sämre. De värst drabbade av guppyhonorna har överlevt och inte försämrats under behandlingen, de med lite lite tendens till grumlighet har det fortfarande.


    Jag behöver nu råd hur jag ska fortsätta behandlingen och om jag har behandlat rätt.

    Hudgrumling eller sammetssjuka är min teori och då kan man bota med de preparaten om jag inte har helt fel?!

    Har till och från haft fiskar och vart skonad ifrån sjukdommar. Har med flera akvarier och mixtrande under 10 års tid bara haft vitaprick 2ggr och fenröta en gång och i alla fallen har jag kunnat bota det i tid med ett par dödsfall som mest av 100+ fiskar.

    Vitapricksjukan hade jag senast för ett halvår sedan och då behandlade jag med "eSHa 2000" även då med mycket gott resultat, inga dödsfall men detta är i samma akvarium med stort sett samma fiskar + nya yngel under tiden. Tänkte om det kan ha samband?

    Hoppas att någon kan hjälpa mig med råd och gärna rätta mig om jag behandlat tokigt.

    Har tyvärr ingen lokal zooaffär som är riktigt insatt i fiskar som jag kan rådfråga längre.

    mvh / Martin

    Följdfråga: Om jag ska medicinera med yttligare preparat, hur gör jag då i övergången?
    Ska det vara vattenbyte och sedan få återhämta sig ett dygn?
    Senast redigerad av Martin85; 04 February 2008, 12:36.

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    ja det är väldigt överbefolkat och då kommer gärna sjukdomarna. Innan du har en spiksäker diagnos tycker jag att du absolut inte ska medicinera! vad har du för filtrering? kan tänka mig att den är lite otillräcklig och då lite taskigt vatten till o från. innan du vet vad du ska göra så är det bra om du gör delvattenbyten varje dag ca. 5-10L och gärna vattenberedningsmedel i utbytesvattnet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      ja det är väldigt överbefolkat och då kommer gärna sjukdomarna. Innan du har en spiksäker diagnos tycker jag att du absolut inte ska medicinera! vad har du för filtrering? kan tänka mig att den är lite otillräcklig och då lite taskigt vatten till o från. innan du vet vad du ska göra så är det bra om du gör delvattenbyten varje dag ca. 5-10L och gärna vattenberedningsmedel i utbytesvattnet
      Ok.

      Filtreringen är nog tillräcklig skulle jag tro. Vanligt innerfiltrering med god cirkulation, syresätter vattnet bra.

      Har under medicinering satt extra syrestenar och syrepumpar för att få luft och cirkulation i vattnet då filtreringen ska stå stilla direkt efter.

      Fiskarna har dock piggnat till med extra syresättningen, nu rör de sig fritt i akvariet istället för att stå helt stilla vid ytan intill pumpen.

      Under normal drift så ska inte syresättningen eller filtreringen vara otillräcklig, möjligen att det är mycket fisk i akvariet men mestadels småfisk.

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Update:

        Ingen märkbar förbättring efter kuren av "Tetra ContraIck"

        De guppy som haft problem med ögonen har fått många fläckar på ovansidan, mestadels på huvudet eller strax bakom.
        Såg till en början ut som vita prick men dehär är större och inte som vita prick brukar.

        Trots många sjuka under lång tid så har det varit få dödsfall.

        Just nu genomgår de en 7-dagarskur av Dessamor.

        Hur kommer det gå för fiskarna om infektionen försvinner?
        De som har helt vita ögon bör ju troligen gå miste om synen eller kan de repa sig trots allt?

        Då mina Black Molly är utan synliga infektioner och verkar helt frisk, är det då fördel att flytta dem till annat akvarium för sig själva?
        Möjligt att infektionen inte biter på just dem?

        Byter just nu ut ca 15% vatten var 36:e timme som det ser ut nu, saltar lite i ny vattnet samt doserar med aquatan.
        Dragit ner på maten och matar den innan vattenbytet allt för att hålla vattnet ok när filtret ska vara delvis av under Dessamor-kuren.

        Tacksam för kritik och råd ang medicinering.

        Känns fel att inte gå på med medicin när fiskarnas hälsa bara går ner, men kan inte vara bra att utsätta dem för allt för mycket och ev felmedicinering.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          ContraIck är mot parasiter, om det inte hjälper så är det något annat.
          Dessamor är mot bakterier och svamp, vilket är de två andra alternativen.
          Om inte det hjälper, prova någon medicin med nifurpirinol, som t ex AquaFuran.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            ContraIck är mot parasiter, om det inte hjälper så är det något annat.
            Dessamor är mot bakterier och svamp, vilket är de två andra alternativen.
            Om inte det hjälper, prova någon medicin med nifurpirinol, som t ex AquaFuran.
            Tackar för det, ska genast söka lite om det.

            Måste nog tyvärr inse att man hade usel timing på det hela.
            Det har totalt dött 30st Guppy och kvar har jag 10-12st varav ett par kommer inte överleva natten och resten är svårt sjuka. Alla guppy har åkt på detta men ingen av Black Molly trots att det är ett 30tal som är riktigt små yngel ännu.

            Jag skulle nog gått på med Dessamor direkt och inte litat på eSHa 2000 när det är svampliknande fläckar. eSHa 2000 har ju massor av mediciner i ett och några få droppar bara till stora mängder vatten, i förebyggande syfte kanske.

            Hur går jag vidare om jag vill ha Guppy igen?
            Om Molly mår bra så kan ju parasiterna/svamp finnas i vattnet!?

            Tack.

            Kommentar

            Arbetssätt...