Vitaprick sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanna87
    • February 2008
    • 7

    Vitaprick sjukan

    Hej!

    Jag har fått vitaprick i akvariet, och jag blir inte av med det...

    Såg ett par prickar på en fisk, började behandla omedelbart med Protozin.
    Höjde även temperaturen till 28 grader och tillsatte salt.
    Efter en veckas behandling enligt alla regler hade det bara förvärrats.
    Rädd att medicinen var för gammal, det fanns inget bästföredatum utskrivet(!)
    Dock sa akvarieaffärsägaren att en för gammal medicin inte bör tappa verkan, utan snarare att den blir för koncentrerad då vattnet avdunstar...

    Bytte sedan 30%vatten, tillsatte aqutan, började sedan en veckas behandling med Fauna Mor, som jag också hade hemma... Detta verkade hjälpa en aning till att börja med, men fiskar fortsätter fortfarande bli mycket dåliga och många har dött.

    Alla vattenvärden är bra, har pratat med akvarieaffärsägaren, och han kunde inte hitta några fel... Han kunde bara råda till att fortsätta behandla... Tänkte börja med en behandling Protozin igen imorgon. (48h efter avslutad behandling med fauna mor).

    Vad ska man annars göra om det inte hjälper? Och varför hjälper det inte, när man började behandla redan första dagen?

    Om jag tvingas flytta ur fiskarna, rengöra allt, koka bottenmaterial osv, hur gör man med vattnet? Ska man ändå ta med sig av det gamla akvariet som kommer innehålla frisvävande parasiter till det lilla under tiden? Känns ju inte bra att flytta fiskarna till nästan rent kranvatten, det klarar dom väl säkert inte heller... (även om man tillsätter aqutan)

    Hur gör man om/när man väl blir av med sjukdomen?
    Hur länge måste man vänta med att sätta in nya fiskar?
    Behöver man rengöra akvariet från grunden i vilket fall som helst?

    Jag är mycket tacksam för all seriös hjälp!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Medicinen tar bara på parasiten i vissa stadier av dess livscykel, när den simmar fritt. Den finns också som små cystor i bottenmaterialet och i fiskarna, och där tar inte medicinen. Det är inte ovanligt att man får köra fyra behandlingar på raken på grund av det.
    Vita prick är inte så svårt att bota, men det är en seg sjukdom.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • sanna87
      • February 2008
      • 7

      #3
      OK... tack!
      Kör nu en behandling till...
      I djuraffären sa han att det lät konstigt att behöva medicinera flera gånger...
      Men jag tycker det låter väldigt givet om man tänker på parasitens livscykel egentligen...
      Jag har hopp om de fiskar som är kvar i alla fall... Alla äter och är pigga, men en Sorgmanteltetra har fått bitna fenor med litegranna svampangrepp på kanterna...
      Men protozin ska visst ta svampen också, så jag hoppas det blir bra nu...

      Konstigt ändå att inte första behandlingen tog... och tragiskt, för många fiskar blev svårt angripna och överlevde inte...

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Livscykeln hos "vita prick" är ganska snabb, därför behandlar man dag 1,2,3 och ibland dag 6 för att vara på den säkra sidan. Parasiten finns latent både i vatten och fisk, så man blir ALDRIG av med den. Medicinen tar endast på parasiten i svärmarstadiet och på så sätt stoppar man sjukdomsutvecklingen.

        Oftast angrips fisken bara när de är svaga och mottagliga av någon anledning, inte sällan är vita prick en följd av något annat som inte är som det brukar, en ogynsamm miljö för fisken av någon anledning. Snabba förändringar i vattnet brukar kunna gynna uppkomsten av sjukdomen enligt min egen erfarenhet, ex vid mycket stora vattenbyten. Oodinium brukar kunna följa i dess (vita prickens) spår dessutom.

        Det är bara att medicinera på, det ger sig förr eller senare. Personligen har jag aldrig behövt medicinera mer än 2ggr i rad. Jag skippar dessutom vattenbyten direkt efter kuren (jag har alltid använt Protozin), då jag sett att ett omdelbart vattenbyte efter avslutad kur ofta gör att sjukdomen tar fart igen. Bättre vänta ett par veckor och låta fisken få återhämta sig innan man gör vattenbyte igen. Jag är av uppfattningen att instabilitet gör att sjukdomen gynnas, stabilitet det motsatta. Detta är mina egna erfarenheter och inte på något sätt vetenskapliga sådana Det jag fick intrycket av när jag hade många kar som sköttes olika (av olika anledningr) var att kar som hade lägst frekvens av rengjöring och vattenbyten hade lägst frekvens av sjukdom (vita prick), att rengjöra kliniskt och rota runt i botten ökade sjukdomfrekvensen markant. Men som sagt -det är min egen högst personliga och högst ovetenskapliga uppfattning grundad på erfarenhet.

        I det kommunala vattnet som jag höll fisk i tidigare fick man osvikligt "prick" någon gång emellanåt i odlingslokalen, om det har med kloreringen av vattnet, eller något annat, att göra skall jag låta vara osagt. Men sedan jag flyttade till hus (-03) och fick egen brunn har jag inte haft sjukdomen (ännu), ingen annan sjukdom heller för den delen. Nu har jag förvisso bara haft ett kar igång tills alldeles nyss... så jämförelsen är högst orättvis!
        Senast redigerad av Hagi; 05 February 2008, 13:22.
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        Arbetssätt...