Utstående ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hurdygurdy
    • February 2007
    • 37

    Utstående ögon

    Hej alla glada och kunniga akvarister!
    Jag har en palettciklidhona som har väldigt utstående ögon, det ena mer än det andra.
    Hon har blivit ganska skygg sedan detta började.
    Vattenvärdena är bra och temperaturen ligger på 26-27 grader.
    Vattenbyte gjordes för inte så länge sedan.
    Hon har varit ensam ett tag men fick en ny karl häromdagen, hon visade dock inget intresse för honom, hon har tidigare varit tämligen produktiv.

    Vad kan det vara och vad kan jag göra?

    Lasse
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Kanske har hon någon bakterieinfektion.. Men det låter konstigt att båda står ut på en gång. Kanske finns det någon sjukdom med dessa symptom... Det har inte ändrat färg eller så? Jag tänkte att om hon blivit biten på ögat så kan det ju ha "lossnat" litegrann och skapat ett infekterat sår bakom ögat. Men något sådant syns inte eller?

    Här är en sida där man kan gå till olika sidor med olika bilder på symptom!
    Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.


    Vad jag däremot reagerade på är "Vattenbyte gjordes för inte så länge sedan". Man ska aldrig byta allt vatten på en gång, men du menade säkert ett vanligt delvattenbyte. Det är bra att göra ett delvattenbyte på 30% en gång i veckan för att skapa så stabila vattenvärden som möjligt, både för fiskar, växter och alger (dvs, hålla näringsnivåerna stabila). Om man mot förmodan har något skadligt ämne i vattnet så minskar man ju halterna av detta vid sådana regelbundna delvattenbyten.

    Hoppas det ordnar sig, och att någon mer svarar med något vettigare!
    / Ebba

    Kommentar

    • johannes89
      • September 2006
      • 44

      #3
      jag har råkat ut för samma sak tre gånger och varje gång har de varit hanar :S tror inte man kan göra så mycke åt de tyvärr det jag har märkt är att när jag haft snäckor i karet har nån parlett fått de där direkt ..
      johannesericzon@hotmail.com

      Kommentar

      • Hurdygurdy
        • February 2007
        • 37

        #4
        Honan kom fram nyss och såg inte alls pigg ut...
        Hon har numera förpassats till de sälla jaktmarkerna.

        Tack för svaren.

        Lasse

        Kommentar

        Arbetssätt...