diskus och parktbotia döda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marianne82
    • February 2008
    • 4

    diskus och parktbotia döda

    hej, är ny på denna sida så ni får ursäkta!
    jag har ett 180 liters med en fluwal pump. jag hade 3 stora blåa diskusar, 5 st prakt botia, 4 st silverhajar en öronål och en stor mal. nu under natten så dog plötsligt 2 av diskusarna och alla prakt botier. jag har inte gjort något med varken vatten eller värme, har gjort vattenbyten en gång i veckan o matat två ggr om dagen. mätte nitrit o nitrat o det var bra värden, liksom ph o kh. nu undrar jag om någon har en aning om vad som hände?!?!?!?! fiskarna var fullständigt normala på kvällen hade varken prickar eller åt dåligt, allt var precis som vanligt, frid o fröjd. hade det varit en sjukdom hade väl alla dött i akvariet?? nu har jag iaf bytt vatten o tagit bort alla döda fiskar o alla värden är bra o de resterande fiskarna verkar må bra förutom den sista stora diskusen som ser ensam ut. väääldigt tacksam för svar!!
    Marianne
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Alla dina fiskar har en sak gemensamt.







    De blir stora, skitar ned vattnet mycket, och kräver därför mycket större akvarium än 180 liter.

    Dina fiskar dog med mycket stor sannolikhet, och oberoende av vad testen säger, av dålig vattenkvalitet. Kanske ammoniak, kanske syrebrist, kanske infektioner pga överbefolkning, vem vet, grejen är att de i längden inte fungerar i ett så litet akvarium.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Jag skulle inte heller blanda dessa fiskar framförallt för att praktbotior, silverhajar är väldigt stressande för diskus att gå med. Öronålen är främst aktiv under natten som åxå kan skrämma skiten ur diskusarna (praktisarna likaså). Den stora malen.. kan det månne vara en gibbiceps eller plecostomus?? Inget jag slänger ner till diskusarna eftersom de oftast ger sig på diskusarna (stressande) och äter på dem. I ditt fall skulle jag tro att fiskarna dött av stress i den lilla ytan de haft att simma på, vatten kvaliten är verkligen viktig till diskus och praktisar. Bra filtrerat syrerikt vatten, men inte för strömt till diskus.
      För övrigt vore temperatur, foder val och om du har inrett akvarium bra att veta åxå.
      Tråkigt med förlusten!
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Marianne82
        • February 2008
        • 4

        #4
        tack ska ni ha för era svar!!
        det lustiga är att jag har haft det såhär med fiskarna över ett år, hade det varit stressade hade de väl dött för länge sen?? kanske är syret då! hur många fiskar o sorter passar sig i ett 180 liters ??? har 27 grader, matar med frysta mygglarver o räkor, är växer på sidor o baksidan, rötter på botten, fritt att simma på imitten av akvariet, har svarta småsten på botten.
        Marianne

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Möblerade akvarium och diskus kan ibland vara jätteknepigt. Gruset sammlar på sig mycket bös och matrester villket i sin tur leder till förutnelse = dålig vattenkvalite. Ju högre temperatur desto mindre syre i akvariet. Jag har mina diskus går i 30 gradit vatten och skall säga at jag provat ta ner temperaturen men fick då problem med mina förra diskus. Jag hade då en temperatur på 27grader. Röda mygg är lite av en tabu till diskus just för att de kan komma från mycket förorenade vattendrag. Det i sin tur leder till en sjuk diskus och tom hål i huvudet sjukan. En bra fodervariation till diskus är att föredra. Räkstjärtar innehåller inte mycket till näring och likaså myggen. Praktbotior är en livlig stimfisk som inte heller är det populäraste att blanda med diskus, just för att de kan vara extremt stressiga och nattaktiva. De större sugmalarna kan vara rätt aggresiva som större modell och jag har själv haft gibbiceps och royalpleco med diskus och det är inget jag rekomenderar. Däremot vanlig ancistrus sp3 fungerar bra och ger sig dessutom inte på växterna. Jag har även corydorysar som städar karet efter diskusarnas måltider.

          Vad det gäller att blanda fisk.. tja.. det bästa är att välja fiskar från en och samma kontinent med så lika vattenbehov som möjligt för att det skall fungera bäst. Om man vill ha diskus försöker man skaffa fredliga fiskar/malar att ha med dem och som tål högre temperaturer. Här på zoopet har du en hel del art info där du kan söka blad fiskar och jämföra. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Marianne82
            • February 2008
            • 4

            #6
            jag ska kolla med djuraffären om de vill byta diskusen mot några andra, för nu simmar han omkring o ser allmänt ledsen ut, sedan känner jag mig skyldig för de andras död så jag ska nog inte ha flera diskusar, om jag inte skaffar ett större akvarium. får skaffa några som går bättre ihop med silverhajarna! som tål lite mera rörelse. vilket foder tycker du man ska ha till silverhaj och öronål?? lika bra att fråga nån som vet =)

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Silverhajarna bruka äta det mesta i foderväg; flingfoder, räkmix, mygg m.m. Öronålen brukade jag ge skalade räkstjärtar, mygg, räkmix och annat köttigt foder. Den tog även levande som mindre fiskar och räkor.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Marianne82
                jag ska kolla med djuraffären om de vill byta diskusen mot några andra, för nu simmar han omkring o ser allmänt ledsen ut, sedan känner jag mig skyldig för de andras död så jag ska nog inte ha flera diskusar, om jag inte skaffar ett större akvarium. får skaffa några som går bättre ihop med silverhajarna! som tål lite mera rörelse. vilket foder tycker du man ska ha till silverhaj och öronål?? lika bra att fråga nån som vet =)
                även om du inte ska ha discus så ska ju öronålen ha minst 700L... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • spun_as_hell
                  • January 2008
                  • 42

                  #9
                  Sheisse och en sån koladfe jag på till mitt 160 liters... Bara o glömma med andra ord!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...