Sjuk Apistogramma cacatuoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shilton
    • June 2004
    • 30

    Sjuk Apistogramma cacatuoides

    min lilla firre är sjuk
    han har svullen buk och lite utstående fjäl, sår på sidan och ligger på botten. vad kan det vara? kan jag göra något eller ska jag avliva honom.
    Bifogade filer
    shilton
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ack ack, det låter som bukvattusot. Du kan försöka bota honom genom genom isolering och behandling med t ex AquaFuran, men det är sällan det hjälper.
    Bukvattusot är ofta ett tecken på att något inte rätt i burken - kolla värdena på nitrit, nitrat, pH osv och byt vatten.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • shilton
      • June 2004
      • 30

      #3
      jag gjorde delvattenbyte och öste in baktopur. firren tog jag ut och gjorde ett saltbad. nu är han i karet igen. jag hoppas att det inte är buksot, det har jag aldrig lyckats behandla förr. de har alltid dött. vi får se... nu ligger han i botten........
      det medlet du nämnde... hjälper det mot buksot?
      shilton

      Kommentar

      • t85207
        • March 2007
        • 179

        #4
        Jag skulle vara mest orolig för de andra fiskarna. Jag vet hur det känns att förlora en familjemedlem, men det är värre att förlora alla.
        Isolering är en bra idé. Baktopur och saltbad kan vara värt ett försök. Men att ställa rätt diagnos och köpa rätt specialmedicin är hopplöst svårt och dyrare än en ny fisk.
        Pecka

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          AquaFuran innehåller nifurpirinol, som sägs ha effekt mot bukvattusot. Jag vet inte om Baktopur också innehåller det. Problemet är att bukvattusot är en inre infektion, och medlet är utanför fisken. Kanske kunde man doppa mat i en lösning av medlet, jag vet inte.
          Se dock upp för att du även tar kål på alla de bra bakterierna i filtret nu! Det är som att starta akvariet på nytt, med risk för nitrit och alltihop.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...