vad händer??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janina
    • November 2007
    • 142

    vad händer??

    jag fattar absolut ingenting just nu... är en millimeter ifrån att skita i akvarie som hobby, jag hade ett super lyckat 54 L med friska fiskar, yngel pågång ifrån alla hörn, vattenvärderna perfekta... en dag så fick jag hem ett begagnat 200 L, jag vart överlycklig.. startade upp akvariet och lät det stå ett tag.. köpte MÅNGA fiskar ifrån en privat person ( ca 17 tetror,9 platys,2ancisistrusar och några molly)
    allting gick brqa och så men en morgon när jag vaknade låg 50% av alla fiskar och flöt vi ytan, döda var dom, dom såg ruttna ut på något sätt.
    i panik startade jag mitt tomma 54 l och skyndade att flytta fiskarna då jag trodde det var nitrit..men takten dom dog i saktades inte ner.. några veckor senare har jag en halvdöd groda,1 sorgmantetra ( som har något konstigt vid sidan om)2 tetror,1 molly,1 platy och en ancisistrus kvar.......
    jag är så trött den satans "sjukdomen" så jag ger snart upp!

    här är symptonen:
    -ligger vid botten och simmar på samma fläck
    -simmar upp och flyter vid ytan när man släcker lampan
    -fjällen står ut
    -mat vägran
    -kan stoppa ner håven och peta på dom, ingenting händer.. låter sig bara petas på.
    -konstiga fläckar (blåaktiga)
    -fenorna är ihopfällda ( hittade inget annat sätt att formulera det)
    -helt plöstligt dör dom bara, utan förvarning
    -min groda ligga hela tiden vid ytan, han verkar försöka simma mot botten men flyter upp på någon sekund, han ligger lite snett när han flyter.

    visst är det tråkigt att fiskarna dör, men mest är skuldkänslorna.

    här, efter en lång förklaring om läget har jag frågorna:
    1. vet någon vad det är för sjukdom?
    2.hur behandlar jag dom? (lätta ord, är inte så efaren)
    3. jag fyller snart år och vet att jag kommer få ett 150 L akvarium, om jag ska använda sanden i det stora akvariet från det lilla, kan dom nya fiskarna bli smittade?
    4. är det kört för mina fiskar, ska jag låta dom gå vidare? (dom är ganska friska)

    TACK för att ni orkade läsa allt! tack även till dom som kan svara
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    och vad säger vi på zoopet om att stoppa massa fiskar i ett nystartat kar!!! aja baja... då går det så här
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Efter hurpass långt tid hände detta? Hur startade du upp karet?
      Du säger att du startade upp 54l karet och flyttade över fiskarna dit? Körde du på med nytt vatten där eller tog du vattnet ifrån det gamla karet?
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Håller med herr.Åheim, men visst är det trist när de dör!!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Janina
          • November 2007
          • 142

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          och vad säger vi på zoopet om att stoppa massa fiskar i ett nystartat kar!!! aja baja... då går det så här
          det var inte helt uppstartat, kanske inte var tydlig men jag hade den med yngel i...

          Kommentar

          Arbetssätt...