Orange platy fick lila fläckar, nu död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvis
    • January 2008
    • 10

    Orange platy fick lila fläckar, nu död!

    Min en ung helorange platy hade under en period(halv månad) börjat få blå/lila fläckar runt huvud och nacke. Först trodde jag konstigt nog att det var alger men det såg det ju ändå inte ut som och mamma trodde det var pigmentförändringar(om sånt kan hända). Jag blev iallafall väldigt förvånad å ledsen när jag hittade platyn död då det var dags för mat. Jag fattar inte vad det är som hänt, är det en sjukdom eller ,om det nu inte var det så jag kan jag heller inte förstå varför den skulle ha dött för jag har själv varit med om dens liv(sen yngel) och den är inte gammal och inte undernärd.. jag hoppas någon vet vad det är fråga om för jag vill inte att det ska vara någon hemsk sjukdom som jag inte vet om och att jag sen har hela akvariet tomt på fiskar..
    *Heippa å HaDbra*

    //Alva
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #2
    Lila fläckar har jag aldrig hört talas om, och det är ganska svårt att diagnosera en fisk om det inte finns bild(er) på den.

    Hur är det med karet, testar du eller har du tester för nitrit, nitrat, ph osv? Hur stort är karet och hur många och vilka fiskar lever i det? Hur länge har det varit igång och hur ofta och hur stora delvattenbyten gör du?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • Alvis
      • January 2008
      • 10

      #3
      Jag har inte testat annat än ph, så det kan ju vara frågan om nån förgiftning typ men alla de andra fiskarna mår bra. Akvariet är ungefär 70 l och ca. 30cmhögt, 50 långt.. Jag har haft igång det i ungefär år och delvattenbytena kan jag erkänna att jag slarvat lite med, ibland har jag gjort regelbundet (varannan, vartredje vecka) med kanske en fjärdedel vatten bort och ibland lite lite glesare byten med kanske en tredjedel vatten bort.

      Jag har haft guppys i mitt akvarie men de har dött bort, och dom sägs ju vara känsliga för gifter i vattnet.. Jag har nu just 5 st platyn och en fläckig pansarmal.

      annars så säger många att det är mjukt vatten på våran ort men enligt flera tester så verkar det vara hårt vatten hemma hos oss. Vi har ett annat akvarie där våra regnbågar stormtrivs så vi har nog hårt vatten men det är ändå lite konstigt då andra har mjukt. Misstänker att det är gamla kalkavlagringar i våra rör. Vi har inte haft nåt annat med hög kalkhalt i karen.
      *Heippa å HaDbra*

      //Alva

      Kommentar

      Arbetssätt...