Vita prick + kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mics
    • March 2006
    • 46

    Vita prick + kulfisk

    Hej, jag har precis köpt en ny mal till mitt akvarium och nu (2dagar senare) upptäckte jag att alla fiskar har vita prickar över hela kroppen, Jag blir väldigt orolig att jag ska förlora min kulfisk och min påfågelspilnäbb då fiskar utan fjäll tydligen endast tål ca halva dosen av medicineringen. Jag lever för min kulfisk och om den dör så blir jag helt förkrossad, snälla hjälp mig..

    Ska man mata under behandlingen?...
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #2
    Ursprungligen postat av Mics
    Ska man mata under behandlingen?...
    På instruktionen på min burk stod det man ska helst inte mata men om man gör det så ska man mata sparsamt.

    Hoppas att det löser sig!

    MVH /Tobias
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • Mics
      • March 2006
      • 46

      #3
      Tack Tobias, upptäckte just att min kulfisk hade grävt ner sig i sanden, han har aldrig gjort det förut så jag undrar om han gör det för att det inte ska klia så mycket. En sak som är konstig är att malen som jag köpte som medförde vitapricksjukan har förtfarande lika många prickar på kroppen, den verkar inte bli av med dem och jag är ganska säker på att de inte ska vara där.Vi har behandlat i tre dagar nu. Måste jag göra mig av med malen eller är den frisk?

      Kommentar

      • tobias.nero
        • January 2008
        • 384

        #4
        Nej om det är en Ancistrus L144A (skäggmunsmal) som är en ganska vanlig mal, så ska den ha prickar.

        Jag har fått förklarat för mig att alla fiskar har parasiterna (Ichthyophthirius multifilis), och att detta är orsaken till vita prick sjukan ihop med stress. När fisken blir stressad (t ex vid transport osv) så förlorar den "slem" som den har på kroppen och blir då mottaglig för parasiten. <<Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är exakt så här det går till men det var personal i en djur affär som förklarade detta.

        Om det skulle vara så att det är vita prick på din mal så kan du inte ta död på parasiten sålänge det är på fisken, utan det är när den släpper och simmar fritt som den slås ut av medicineringen. Vitaprick är en process där parasiten sätter sig på fisken (dom vita prickarna). Sen släpper den och förökar sig och därefter angriper den igen. Man kan skynda på processen genom att öka temperaturen. Men tänk på att detta också kan stressa fisken, och det var stress som från början utlöste problemet.

        Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så här jag har fått det förklarat.

        MVH /Tobias
        MVH /Tobias

        Kommentar

        • Mics
          • March 2006
          • 46

          #5
          Det är en Ancistrus L144A (skäggmunsmal) men jag har haft ett antal sådanna och jag har en sedan länge i mitt akvarium och ingen har sett likadan ut. Man ser att den har vita prickar precis som mina andra men den har även som vita saltkorn på huden, men dom vägrar att lossna, det ser mycket suspekt ut och jag vill inte riskera att mina stora ciklider eller min kulfisk ska dö. Jag vill ju ha kvar malen men jag måste få veta vad det vita är för det skilljer sig tydligt från malens prickar.

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Vad är det för kulfisk?
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Mics
              • March 2006
              • 46

              #7
              det är en fahaka puffer (Tetraodon lineatus).

              Kommentar

              • Mics
                • March 2006
                • 46

                #8
                nu ligger han nergrävd och ser ut att hyperventilera, vad ska jag göra. =(

                Kommentar

                • tobias.nero
                  • January 2008
                  • 384

                  #9
                  Kolla så att du inte har problem med vattenvärden också. att han hyperventilerar kanske beror på något annat.
                  MVH /Tobias

                  Kommentar

                  • Mics
                    • March 2006
                    • 46

                    #10
                    Jag höjde värmen för att parasitens livcykel skulle gå snabbare, det kan väll vara värmen som han inte klarar av, jag har stängt av doppvärmaren nu så jag får avvakta och se. malen har iallafall tappat alla vitaprickar nu, det tog sin tid men nu är den malfärgad igen =)... ska hälla i sista dosen av medicinen i morgon sen vill jag aldrig se en enda vit prick i hela mitt liv igen. (förutom på min svarta klänning med vita prickar =P)

                    Jag har ännu ett problem, matade just min kulfisk och märkte att han bajsade ut maten direkt, utan att smälta den, den såg exakt likadan ut som när den blev äten. han har aldrig gjort så förut och jag matade mindre än vad jag brukar göra, varför måste han göra mig så orolig?
                    Senast redigerad av Mics; 02 February 2008, 17:01.

                    Kommentar

                    • tobias.nero
                      • January 2008
                      • 384

                      #11
                      Det låter inte roligt alls
                      Tänk på att det inte ska bli för låg temperatur heller.
                      Nu vet jag inte hur noga det är men minst 26 grader har jag läst (under medicinering).

                      Jag vill så gärna kunna ge dig hjälp/råd men jag är nybörjare och vill inte lura in dig på fel väg, hoppas allt blir bra iaf
                      MVH /Tobias

                      Kommentar

                      • Mics
                        • March 2006
                        • 46

                        #12
                        Nääää han e ju min lilla älskling.... 26 grader? okey då kanske jag ska försöka hålla det på 27 eller vad tror du??

                        Det känns skönt att ha någon att prata med, det lugnar nerverna lite iallafall, du har hjälpt mig mycket =) tack =)

                        Kommentar

                        • tobias.nero
                          • January 2008
                          • 384

                          #13
                          [quote=Mics;1085676] okey då kanske jag ska försöka hålla det på 27 eller vad tror du??
                          quote]

                          Nja jag vet inte försök bara att håll det på 26 grader, jag kollade på denna sidan, http://www.peteducation.com/article....articleid=2469

                          Där står det att den trivs bäst mellan 75-79 fahrenheit (typ mellan 24-26 grader celsius). Nu vet jag inte hur noga det är
                          MVH /Tobias

                          Kommentar

                          • tobias.nero
                            • January 2008
                            • 384

                            #14
                            Hur mår han?
                            MVH /Tobias

                            Kommentar

                            • Mics
                              • March 2006
                              • 46

                              #15
                              Han mår bättre tror jag men är inte riktigt säker.
                              Jag lyckas inte bli av med vita prick =(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...