Sårigt hål på Golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smike
    • October 2002
    • 238

    Sårigt hål på Golden?

    Infekterad skada eller sjukdom?

    Har idag hjälpt en Golden att simma till andra sidan. Den hade betett sig lite misstänksamt några dagar innan genom att hålla sig lite mer för sig själv och inte varit så pigg på att äta. Den kom fram vid matning och tog sig lite och beblandade sig i den sociala samvaron med de övriga stundvis. Men mestadels så höll den sig för sig själv.

    Såg aningen piggare ut ett tag så jag trodde den var på väg tillbaka till sitt vanliga liv. Hade dessförinnan noterat att dess ena sidofena (den vid gälen) inte verkade fungera som brukligt. Sedan blev den snabbt sämre igen och fenan låg orörlig helt plant längs kroppen.

    Så idag såg jag att den hade ett sårigt hål strax bakom fenroten i bukhöjd. Som det verkar så har detta sår uppstått innifrån. Har inte sett några utvärtes skador innan. Invärtes skada eller sjukdom - vet någon?

    Den hade inte visat några typiska symtom på buksot, ingen sytrådsavföring och ingen uppsvälld buk tex. Matviljan verkade finnas där även om den visade lite loj inställning till mat. Om det är frågan om en invärtes infekterad skada, kan det då vara födan som orsakat det? Tänker tex på om det kan ha orsakats av räkmixen och risken för skalbitsrester. Varvar även födan med Sera granugreen.

    Övriga fiskar ser friska och belåtna ut och beter sig som vanligt. Inga förändringar i vattenvärden eller andra förändringar har gjorts.

    Smike
    http://hem.bredband.net/stemik/
    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..
  • Jon
    • March 2004
    • 22

    #2
    Jag har exakt samma symtom med en av mina Golden. Är det ingen som vet något om det?
    Jon

    Kommentar

    • AndreasochPetra
      • January 2004
      • 24

      #3
      Jag skulle också gärna vilja veta vad detta beror på. Vi har en liten golden hona som tidigare sett ut på samma sätt, ett runt "hål" med trasiga kanter bakom fenan. Jag trodde det berodde på att någon tuggat på henne, men om flera har upplevt samma sak kanske det beror på något helt annat. Hon är iallafall "hel" och pigg igen nu, men otäckt såg det ut!

      Det ska bli intressant att höra om någon har några teorier om vad detta kan bero på.

      Petra
      102L - Malawi - Golden
      50L - Tanganyika - "multisar"
      30L - Guppy

      Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351

      Kommentar

      • Jon
        • March 2004
        • 22

        #4
        Hej Petra!
        Vad gjorde du med din fisk, för den klarade ju sig i alla fall.
        Jon

        Kommentar

        • AndreasochPetra
          • January 2004
          • 24

          #5
          ja, vad gjorde vi?...oroade oss, såg till att vattenkvaliteten var på topp och tillsatte havssalt. Inget extraordinärt med andra ord, men jag trodde ju som sagt att det var någon som tuggat på henne.
          Tilläggas ska att hon aldrig verkade riktigt dålig, lite slö kanske men hon åt som vanligt.

          102L - Malawi - Golden
          50L - Tanganyika - "multisar"
          30L - Guppy

          Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351

          Kommentar

          Arbetssätt...