konstig slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snövit
    • December 2007
    • 25

    konstig slöjstjärt

    Hej!
    Jag har skrivit förutom om mitt nya akvarium (start dec. 07) 110 liter med 8 slöjstjärtar. Alla dog utom en. Vi hade nitrit som vi blev av med. Kollar regelbundet och det är bra.
    För 2,5 veckor sedan vågade vi oss på att köpa en till, och den har mått fint, tills igår, då den började bete sig knepigt. Den äter och simmar runt, och rätt som det är lägger den sig på sned uppe i ett hörn och så ligger den där ett tag. Rätt som det är är den ute och simmar runt igen.
    Min fråga: Kan en slöjstjärt få problem med simblåsan när som helst? Kan man i så fall göra något åt det?
    Den slöjstjärt som fanns ensam kvar, som alltså varit med från början, mår bra, och är jättefin och pigg. Den var nog ett starkt exemplar kanske, eftersom så många andra inte klarade av nitritchocken då i december, att de aldrig återhämtade sig.

    Tacksam för råd!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Byt 30% vatten höj tempen till 25 grader för att stärka immunförsvaret om den har en infektion, rikta utblåset från pumpen så ytan krusas.
    Du kan också tillsätta 2 gram smält salt per liter vatten så den inte behöver slösa kraft på att hålla saltbalansen i kroppen.
    Kolla om det blir skillnad.
    Symptomen är inte ovanlig för Slöjstjärt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...