vad är det för små maskar som kryper runt på mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frittan
    • January 2008
    • 1

    vad är det för små maskar som kryper runt på mina fiskar?

    tjena, tidigare idag köpte jag 2 stycken gråa fengäddor (Polypterus senegalus), små gulliga rackare.

    men nu när jag inspekterade nogrannare så kunde jag se att jag hade fått små parasiter på köpet, små genomskinliga maskar på ca 1.5-2 mm som kryper på fiskarna. påminner lite om de maskar som brukar sitta på vissa abborars huvud när man metar på sommaren, och förflyttar sig som blodiglar.

    har letat runt på olika hemsidor och i de akvarieböcker jag har, men har inte kunnat artbestämma parasiten, och i o med det inte heller funnit några ledtrådar om hur den kan bekämpas.

    antar att den livnär sig på fiskens slem, vilket inte lär påverka fisken så katastrofalt, men dem ser snuskiga ut! =(

    sitter 6-10 st på vardera exemplar.

    försökte ta bild på dem, men de var så små och fiskarna så livliga, gick inte att få dem i fokus.

    fiskarna är vildfångade i afrika om det hjälper något >.>

    söker tips och råd om hur jag kan bli av med dessa små leechare

    tack // fredrik
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är med stor sannolikhet små trematoder, plattmaskar; vanligast är såna ur släktet Gyrodactylus. Det kan för all del också vara små fiskiglar, men det är mindre sannolikt.

    Gyrodactylus behandlas med medicin mot yttre parasiter, och är normalt sett ganska lättbekämpade (och inte dödliga för fisken). JBL har tydligen en specialmedicin, Gyrodol, mot just de här maskarna, men du borde inte ha några större problem med att bekämpa dem även om du inte kan få tag i just den medicinen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...