Protozin snabb hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starmaker
    • December 2007
    • 88

    Protozin snabb hjälp

    läst bruksanvisningen, enligt den så är det bara att stoppa i medlet... dag 1 2 3 6 , men jag har läst här att man ska höja tempen och göra vattenbyte innan före och efter, hur ska det vara nu? salt hit och dit...
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    jag har min temperatur på 27 grader alltid i det lilla karet där jag hade sjukdom senast och använde Protozin.Jag gjorde ett vattenbyte innan jag startade medicineringen, tillsatte medicin som det stod på förpackningen och sen bytte jag vatten dag 10 alltså väntade jag några dagar efter sista medicineringsdag innan jag bytte vattnet och det har funkat bra.Salt hade jag i första medicineringsdagen ektozon men inte mer sen.

    Kommentar

    • Hagi
      • December 2007
      • 240

      #3
      Gör som det står i bruksanvisningen, använd inte flera metoder samtidigt (nu tror jag förvisso att Waterlife:s protozin används även till saltvatten) så lite salt lär väl inte skada.

      Gör som det står, protozin funkar kanon enligt min egen erfarenhet. Vill du höja temp lite så gör det, men det är inget måste... Det viktiga är att börja medicinera i tid innan angreppet hunnit blivit så kraftigt!
      Senast redigerad av Hagi; 27 January 2008, 16:12.
      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

      Kommentar

      • starmaker
        • December 2007
        • 88

        #4
        ok behandlingen är igång nu...

        Kommentar

        • Evelina66
          • March 2005
          • 9

          #5
          Protozin

          Hejsan!
          Skaffade några praktbotior i lördags och som visade tecken på vita pricksjukan i måndags. Började medicinera med wildlifes protozin i tisdags kväll. Har nu även corridoras i det stora karet och gav därför en halv dos på kvällen och en halv dos på ondagsmorgonen. Min fråga är, hur känliga är corrisarna+ två humlemalar + två ancitrusar + botiorna för full dosering? På djurmagasinet föreslog de att jag skulle ge halv dos morgon och kväll. Vill inte förlora någon av våra fiskar. Karet är på 220 liter. Så har gett 7,5 ml på tisdagskvällen och 7,5 ml på ondagsmorgonen. Kan jag ge dem 7,5 ml även ikväll utan att riskera någon fisks liv?

          Kommentar

          Arbetssätt...